Preview

Bulletin of the State University of Education. Series: Psychology

Advanced search

DEVELOPMENT OF INITIATIVITY AT A JUNIOR SCHOOL AGE

https://doi.org/ 10.18384/2310-7235-2017-3-90-103

Abstract

In the article the theoretical aspects of the subject approach to studying psyche are examined. The problem of junior schoolchildren’s volitional adjusting development is given through the research of emotional and motivational spheres of a personality. The focus is on the concept of volitional development by G.G. Kravtsov who considers will to be an “intelligent initiative”. The given concept contains two indivisible components: conciseness of volitional act and active position of personality as a subject of his own activity. The article dwells upon the reasons which have a negative impact on the development and education of junior schoolchildren. One of them is lack of their active position as a subject of activity. The results of the research enabled the author to differentiate three groups of initiative: “low”, “middle”, “high”. These research results showed meaningful distinctions between the groups according to the degree of its intensity. The obtained data allowed to draw the conclusion that the absence of the given personal formation renders negative influence on the development and education of junior schoolchildren. The results of the study will help to complement scientific presentations within the framework of the personality development problem. Besides, they will allow to project more effective psychological content of the program of teachers’ work on forming junior schoolchildren’s educational activity.

About the Author

Irina V. Dovolnova
MEDLYUKS
Russian Federation


References

1. Божович Л.И. Личность и ее формирование в детском возрасте. СПб., 2008. 398 с.

2. Выготский Л.С. Лекции по психологии. СПб., 1997. 144 с.

3. Выготский Л.С. Собр. соч. в 6 т. Т. 5. Основы дефектологии. М., 1983. 369 с.

4. Выготский Л.С. Развитие высших психических функций. Из неопубликованных трудов. [Электронный ресурс] // [ALLIBRARY]. [Сайт] URL: http://www.al24.ru/page/2 (дата обращения: 10.03.2016).

5. Зайцева О.В. Психолого-педагогическое сопровождение развития регулятивной сферы учащихся в начальной школе // Сборники конференций НИЦ Социосфера. 2013. № 31. С. 85-90.

6. Иванников В.А. Воля // Национальный психологический журнал. 2010. № 1 (3). С. 97-102.

7. Иванников В.А. Уроки исследований воли // Национальный психологический журнал. 2016. № 3 (23). С. 59-63.

8. Ильин Е.П. Психология воли. 2-е изд. СПб., 2009. 368 с.

9. Кравцов Г.Г. Онтогенез воли // Вестник Российского государственного гуманитарного университета. Серия: Психология. Педагогика. Образование. 2012. № 15. С. 29-41.

10. Кравцов Г.Г. Формирование личности в процессе обучения: автореф. дис. … док. психол. наук. М. 1995. 37 с.

11. Лакин Г.Ф. Биометрия. М., 1990. 352 с.

12. Леонтьев А.Н. Потребности, мотивы и эмоции [Электронный ресурс]. URL: http://www.twirpx.com/file/271772 (дата обращения: 14.03. 2016).

13. Монасевич З.Л. Создание условий для возникновения образовательной инициативы у первоклассников [Электронный ресурс] // Межрегиональная Тьюторская Ассоциация. URL: http://www.thetutor.ru/biblioteka/biblioteka/tyutorstvo-v-nachalnoj-shkole/ (дата обращения: 14.03. 2016).

14. Монроз А.В. Индивидуально-типологические особенности структуры волевых качеств на ранних этапах становления волевой саморегуляции // Вестник Московского университета. Серия 14. Психология. 2015. № 2. С. 63-76.

15. Новиков А. Л., Новикова И. А. Метод семантического дифференциала: теоретические основы и практика применения в лингвистических и психологических исследованиях // Вестник Российского университета дружбы народов. Серия: Теория языка. Семиотика. Семантика. 2011. № 3. С. 63-70.

16. Семенов А.А. Инициативность как лидерское качество личности: к теории вопроса. [Электронный ресурс]. URL: https://scholar.google.ru/scholar?hl= (дата обращения: 14.03 2016).

17. Смирнова Е.О. К проблеме воли и произвольности в культурно-исторической психологии // Культурно-историческая психология. 2015. Т. 11. №. 3. С. 9-15.

18. Терентьева Е.В., Болотникова О.П., Ошкина А.А. Формирование волевой готовности к школе у детей 6-7 лет с синдромом дефицита внимания и гиперактивностью // Современные проблемы науки и образования. 2015. № 3. URL: https://elibrary.ru/item.asp?id=23703952 (дата обращения: 27.03.2016).

19. Фельдштейн Д.И. Проблемы формирования личности растущего человека на новом историческом этапе развития общества // Образование и наука. 2013. № 9. С. 3 -23.

20. Шульга Т.И. Проблемы волевой регуляции в онтогенезе // Вопросы психологии. 1994. № 1. С. 105-111.

21. Шульга Т.И. Эмоционально-волевой компонент психологической готовности к обучению школьников // Вестник Московского государственного областного университета. Серия: Психологические науки. 2012. № 1. С. 60-66.


Review

Views: 239


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 2949-5113 (Print)
ISSN 2949-5105 (Online)