Preview

Bulletin of the State University of Education. Series: Psychology

Advanced search

DEVELOPMENT OF PSYCHO-EDUCATIONAL COMPETENCE OF JUNIOR SCHOOLCHILDREN’ PARENTS AS AN INDEX OF THEIR SUBJECTIVE POSITION IN THE SYSTEM OF THE ACTIVITIES OF THE CHILDHOOD DEVELOPMENT CENTER

https://doi.org/ 10.18384/2310-7235-2017-3-73-82

Abstract

This paper dwells on the issue of psycho-educational development of parents’ competence as an index of their subjective position in the conditions of poly-subjective interaction. The stages of the author program for psycho-educational competence development of junior schoolchildren’ parents are presented. The program is based on the inclusion of a group of parents into the psycho-educational environment of the Childhood Development Center. The results of the parents’ subjective position change after the program participating are analyzed in the paper.

About the Authors

Natalia V. Volodko
National Research Nuclear University MEPhI, Sarov Physical and Technical Institute (branch)
Russian Federation


Irina G. Volodkosuvorova
National Research Nuclear University MEPhI, Sarov Physical and Technical Institute (branch)
Russian Federation


References

1. Володько Н.В. Психологические условия организации психолого-педагогического пространства центра Детского развития: автореф. дис. … док. психол. наук. Нижний Новгород, 2010. 40 с.

2. Выготский Л.С. Педагогическая психология / под ред. В.В. Давыдова. М., 1991. 480 с.

3. Дробышева Т.В. Образ отца с разными условиями ранней социализации в семье // Семья, брак и родительство в современной России. М., 2015. С. 58-67

4. Зиновьева Э.В. Школьная тревожность и ее связь с когнитивными и личностными особенностями младших школьников: автореф. дис. … канд. психол. наук. М., 2005. 23 с.

5. Иванова Н.В. Программа психологического сопровождения проектной деятельности в начальной школе // Вестник Брянского государственного университета: Общая педагогика. Профессиональная педагогика. Психология. Частные методики. 2013. № 1. С. 180-184.

6. Куфтяк Е.В. Семейная устойчивость как психологический феномен // Сибирский психологический журнал. 2010. № 38. С. 38-44

7. Леонтьев А.Н. Проблемы развития психики. 3-е изд. М., 1972. 576 с.

8. Овчарова Р.В. Психология родительства: учеб. пособие для студ. высш. учеб. заведений. М., 2005. 368 с.

9. Романовская М.А. Социально-психологические типы мам детей, воспитывающихся в семье с наемным работником (няней) // Вестник Московского государственного областного университета. Серия: Психологические науки. 2016. № 1. С. 44-53.

10. Щипицина Л.М. Интеграция детей с ограниченными возможностями здоровья // Воспитание и обучение детей с нарушениями развития. 2004. № 2. С. 7-9.

11. Шульга Т.И. Психологическое сопровождение семьи: учеб. пособие. М., 2014. 54 с.

12. Эйдемиллер Э.Г., Юстицкис В.В. Психология и психотерапия семьи. СПб., 2010. 672 с.


Review

Views: 44


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 2949-5113 (Print)
ISSN 2949-5105 (Online)