Preview

Bulletin of the State University of Education. Series: Psychology

Advanced search

THE RELATIONSHIP OF SOCIO-PSYCHOLOGICAL CHARACTERISTICS OF CHILDREN FROM FAMILIES WITH AN EMPLOYEE, AND THEIR NANNIES’ PROFESSIONAL STRATEGIES

https://doi.org/ 10.18384/2310-7235-2017-3-38-48

Abstract

The article presents the results of an empirical study aimed at identifying the relationship of socio-psychological properties of the personality of children and their nannies’ professional strategies. This relationship reveals the psychological nature of the phenomenon of “nannied children”, which is represented as the effect of socialization of the child in the family with an employee. One aspect of the phenomenon is the low level of socio-psychological maturity of the children. It manifests itself in the specificity of the “nannied children” interaction with their peers and the significant Others. The abundance of the socio-psychological characteristics of children from families with an employee is due to the combined cause. The psychological readiness of these children’s mothers to transfer their responsibilities to the nanny is considered to be the main one. However, the strategies of professional interaction with the child preferred by the nanny can adjust the effect of the main cause. The effect of this influence is the manifestation of socio-psychological properties of the nannied children: the focus on themselves, passivity, indifference, and the use of strategies aimed at destructing interaction with their peers.

About the Authors

Tatiana V. Drobysheva
Institute of Psychology, RAS
Russian Federation


Maria A. Romanovskaya
Institute of Psychology, RAS
Russian Federation


References

1. Абульханова К.А. Психология и сознание личности (Проблемы методологии, теории и исследования реальной личности): Избранные психологические труды. М., 1999. 224 с.

2. Ананьев Б.Г. О психологических эффектах социализации // Человек и общество. Вып. IX. Л., 1971. С. 144-150.

3. Андреева Г.М. Социальная психология: учеб. для студентов вузов. М., 2000. 373 с.

4. Василенко М.А. Привязанность ребёнка к матери как фактор ранней социализации: автореф. дис. … канд. психол. наук. Курск, 2011. 23 с.

5. Дробышева Т.В. Взаимодействие исследовательской и практической психологии в изучении конкретного социально-психологического феномена // Взаимоотношения исследовательской и практической психологии. М., 2015. С. 538-555.

6. Дробышева Т.В., Романовская М.А. Особенности социально-психологических свойств личности в зависимости от условий ранней социализации в семье // Новое в социально-педагогических исследованиях. Теоретические и практические проблемы психологии и педагогики. Научно-практический журнал. 2016. № 3 (43). С. 83-97.

7. Дробышева Т.В., Романовская М.А. Типы профессионального взаимодействия современных российских нянь: социально-психологический анализ // Социальная психология и общество. 2015. Т. 6. № 3. С. 81-97.

8. Журавлев А.Л. Социально-психологическая зрелость»: попытка обосновать понятие // Феномен и категория зрелости в психологии / отв. ред. А.Л. Журавлев, Е.А. Сергеенко. М., 2007. С. 198-222.

9. Ломов Б.Ф. Методологические и теоретические проблемы психологии / отв. ред. Ю.М. Забродин, Е.В. Шорохова. М., 1984. 443 с.

10. Романовская М.А. Социально-психологические типы мам детей, воспитывающихся в семье с наёмным работником (няней) // Вестник Московского государственного областного университета. Серия: Психологические науки. 2016. № 1. С. 44-53.

11. Рубинштейн С.Л. Бытие и сознание. М., 1957. 328 с.

12. Сергиенко Е.А. Развитие модели психического в дошкольном возрасте // Мир психологии. М., 2015. С. 53-64.

13. Шорохова Е.В. Социально-психологическое понимание личности // Методологические проблемы социальной психологии / отв. ред. Е.В. Шорохова. М., 1975. С. 63-71.


Review

Views: 61


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 2949-5113 (Print)
ISSN 2949-5105 (Online)