Preview

Bulletin of the State University of Education. Series: Psychology

Advanced search

REPRESENTATIONS OF HIGH SCHOOL STUDENTSABOUT HIGH SOCIAL STATUS IN SOCIETY

https://doi.org/ 10.18384/2310-7235-2017-2-72-79

Abstract

The article deals with the problem of the structure of social representations of 9-10 grades students about high status in society. The core of the social representation of high school students about a person with high position in society includes the characteristics of high intellectual abilities, influence and wealth. It is established that the structure of ideas varies from students with different intragroup status. The research also show that there is an inclusion of stereotypically masculine characteristics into the structure of student’s representations about high status.

About the Author

Irina N. Timoshina
Moscow State University of Psychology and Education
Russian Federation


References

1. Гендерная психология / под ред. И.С. Клециной. 2-е изд. СПб., 2009. 496 с.

2. Жодле Л. Социальное представление: феномены, концепт и теория // Социальная психология; отв. ред. С. Московичи. СПб., 2007. С. 372-394.

3. Ильиных С.А. «Мозаичность» сознания и гендерные аспекты в представлениях о семье: анализ данных // Вестник Челябинского государственного университета. 2012. № 35 (289). С. 40-47.

4. Кондратьев М.Ю. Методический алгоритм определения интегрального внутригруппового статуса члена контактного сообщества // Социальная психология и общество. 2014. Т. 5. № 3. С. 125-142.

5. Крушельницкая О.Б., Орлов В.А. Взаимодействие учащихся с референтным окружением как фактор их личностного развития // Вестник Московского государственного областного университета. Серия: Психологические науки: 2013. № 1. С. 5-12.

6. Лопухова О.Г. Общие и культурно-специфические особенности содержания гендерных представлений в современном сознании // Вестник Татарского государственного гуманитарно-педагогического университета. 2010. № 19. С. 153-158.

7. Невеев А.В. Изучение личности в реально функционирующих контактных группах на основе концепции персонализации // Вестник Московского государственного областного университета. Серия: Психологические науки. 2009. № 1. С. 45-51.

8. Осипова Д.В. Особенности гендерных представлений современной молодежи // Управленческое консультирование. 2009. № 4. С. 200-209.

9. Сачкова М.Е. Среднестатусный учащийся: онтогенетический аспект анализа. М., 2011. 160 с.

10. Филинкова Е.Б. Отношение старшеклассников к деньгам и способам их зарабатывания // Социальная психология и общество. 2010. № 1. С. 152-173.

11. Яковлева И.В., Лосев В.С. Психологическое изучение гендерных представлений студентов // Учёные записки Санкт-Петербургского государственного института психологии и социальной работы. 2014. № 2. С. 15-23.

12. Clemans K.H., DeRose L. Gender in adolescence: applying a person-in-context. Approach to gender identity and roles // Handbook of Gender Research in Psychology. Vol. 1: Gender Research in General and Experimental Psychology. New York, London, 2010. P. 527-557.

13. Lobel T., Nov-Krispin N. Gender discriminatory behavior during adolescence and young adulthood: A developmental analysis // Journal of Youth and Adolescence. 2004. Vol. 33. № 6. P. 535-546.


Review

Views: 55


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 2949-5113 (Print)
ISSN 2949-5105 (Online)