Preview

Bulletin of the State University of Education. Series: Psychology

Advanced search

THE STUDY OF IDEAS ABOUT THE MEANING OF LIFEIN ADOLESCENTS AND YOUNG MEN BY LOGOART THERAPY

https://doi.org/ 10.18384/2310-7235-2017-1-90-97

Abstract

The article scrutinizes the questions of psychological-pedagogical work with teenagers and young men. The presented materials show new possibilities for the study of life-meaningful orientations by the method of logoart therapy. The research involving the study of life issues is often based only on quantitative methods. The logoаrt-therapeutic techniques offered by the author help explore tumors of the adolescent and youth period to a greater extent, among them - ideas about the meaning of life, deep reflection, willingness to build life plans.

About the Author

Tatyana A. Popova
Psychological Institute of Russian Academy of Education
Russian Federation


References

1. Бондырева С.К. Нравственность / под ред. С.К. Бондыревой, Д.В. Колесова. М.; Воронеж, 2006. 61 с.

2. Карпинский К.В. Неоптимальный смысл: психологические тупики жизненного пути личности. Гродно, 2016. 539 с.

3. Копытин А.И. Теория и практика арт-терапии. СПб., 2002. 368 с.

4. Кулагина И.Ю., Колюцкий В.Н. Возрастная психология: полный жизненный цикл развития человека: учеб. пособие для студентов высш. учеб. заведений. М., 2005. 38 с.

5. Молоденова С.В. Особенности динамики образа Я учащихся в социальном взаимодействии // Вестник Московского государственного областного университета. Серия: Психологические науки. 2015. № 2. С. 53-61.

6. Осницкий А.К., Истомина С.В. Роль операционального компонента регуляторного опыта в становлении субьектного отношения к труду // Вестник Московского государственного областного университета. Серия: Психологические науки. 2016. № 2. С. 34-41.

7. Попова Т.А. Научно-образовательный проект как метод формирования смысложизненных ориентаций. Логоарт-терапия в работе с подростками // Вестник Московского государственного областного университета. Серия: Психологические науки. 2014. № 4. С. 90-98.

8. Сапогова Е.Е. Экзистенциальная психология взрослости. М., 2013. 767 c.

9. Франкл В. Логотерапия и экзистенциальный анализ: статьи и лекции / пер. с нем. М., 2016. 344 с.

10. Чудновский В.Э. К вопросу о необходимости учебного курса формирования смысложизненных ориентаций старшеклассников // Вестник Московского государственного областного университета. Серия: Психологические науки. 2015. № 1. С. 66-72.

11. Чудновский В.Э. Становление личности и проблема смысла жизни: избр. труды. М., 2006. 767 с.

12. Silva Prado M. de. Logoart. Sidottu, 2006. 120 p.

13. Naumburg M. The child and the world: Dialogues in modern education. New York: Brace, 1928. 328 p.

14. Frankl V.E. Mans search for meaning. Beacon press. 2006. 165 p.


Review

Views: 104


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 2949-5113 (Print)
ISSN 2949-5105 (Online)