Preview

Bulletin of the State University of Education. Series: Psychology

Advanced search

USING THE PRACTICE OF PSYCHOTHERAPEUTIC APPROACHIN THE EDUCATIONAL ACTIVITIES AT A UNIVERSITY(ON THE EXAMPLE OF DEVELOPING EMOTIONAL SELF-REGULATIONOF STUDENTS AT THE ART-GRAPHIC FACULTY OF MPGU)

https://doi.org/ 10.18384/2310-7235-2017-1-16-24

Abstract

The article is devoted to the use of emotional self-regulation at the lessons of psychology. The characteristics of first-year students’ emotional state, such as: anxiety, frustration, aggression, rigidity, are discussed. The most stressful situations for students are analyzed; as well as the ways of coping behavior used by the students. The methods of art therapy that can be used to optimize the mental state of students are justified.

About the Authors

Alla N. Fominova
1, building 1, Malaya Pirogovskaya str., Moscow, 119991, Russian Federation
Russian Federation


Elena S. Samsonova
1, building 1, Malaya Pirogovskaya str., Moscow, 119991, Russian Federation
Russian Federation


References

1. Анцыферева Л.И. Личность в трудных жизненных условия: переосмысливание, преобразование ситуаций и психологическая защита // Психологический журнал. 1994. Т. 15. № 1. С. 3-18.

2. Бурно М.Е. Терапия творческим самовыражением. 3-е изд. М., 2006. 432 с.

3. Гройсман А.Л. Медицинская психология. М., 1998. 360 с.

4. Китаев-Смык Л.А. Психология стресса. М., 1983. 346 с.

5. Копытин А.И., Свистовская Е.Е. Арт-терапия детей и подростков. М., 2006. 197 с.

6. Куликов Л.В. Психогигиена личности: Вопросы психологической устойчивости и психопрофилактики: Учеб. пособие. СПб., 2004. С. 87-115.

7. Лебедева Л.Д. Практика арт-терапии: подходы, диагностика, система занятий. СПб., 2003. 256 с.

8. Лотова И.Л. Психологическое сопровождение образовательного процесса // Вестник Московского государственного областного университета. Серия: Психологические науки. 2014. № 1. С. 66-72.

9. Макарова Е.Г. Преодолеть страх, или искусствотерапия. М., 1996. 303 с.

10. Орлов Ю.М. Оздоравливающее мышление. М., 2006. 90 с.

11. Россия - новая социальная реальность. Богатые. Бедные. Средний класс / под ред. М.К. Горшкова, Н.Е. Тихоновой. М., 2004. 259 с.

12. Харькин В., Гройсман А. Тренинг самооздоровления и самосозидания. М., 1998. 196 с.

13. Фельдштейн Д.И. Психология взросления: структурно-содержательные характеристики процесса развития личности: избранные труды. 2-е изд. М., 2004. 672 с.

14. Фоминова А.Н. Проявление жизнестойкости личности в условиях социальной стратификации общества // Современные проблемы науки и образования: электронный научный журнал. 2012. № 5. URL: http://www.science-education.ru/105-7259 (дата обращения: 15.11.2016).

15. Фоминова А.Н., Микульская В.Г. Трудные жизненные ситуации: как их воспринимают подростки и чем могут помочь взрослые // Народное образование. 2015. № 6. С. 186-191.

16. Чудновский В.Э. К вопросу о необходимости учебного курса формирования смысложизненных ориентаций старшеклассников // Вестник Московского государственного областного университета. Серия: Психологические науки. 2015. № 1. С. 66-72.


Review

Views: 75


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 2949-5113 (Print)
ISSN 2949-5105 (Online)