Preview

Bulletin of the State University of Education. Series: Psychology

Advanced search

PSYCHOLOGICAL CHARACTERISTICS OF THE DISTRICT POLICE OFFICERS IN THE CONTEXT OF FORMATION OF HEALTH-CREATING BEHAVIOR

https://doi.org/ 10.18384/2310-7235-2017-1-6-15

Abstract

The aim of this study is to analyze the psychological characteristics of the district police officers in the context of their health-creating behavior development. The results indicate that the district police officers from the group with adaptive level of health-creating activities (unlike those from the group with deviant behavior) have life purposes in the future, which give meaning to their lives, as well as life-orientability and time perspective. They perceive the process of their lives as interesting, emotionally rich and full of meaning. , Besides, they estimate the segment of life they have lived as a productive one. They present themselves as strong personalities with sufficient freedom of choice to build their lives in accordance with their objectives, goals, and meaning.

About the Authors

Nadezda Z. Kaygorodova
Altai State University
Russian Federation


Jana K. Smirnova
Altai State University
Russian Federation


Elena N. Kursakova
Altai State University
Russian Federation


References

1. Алешина Ю.Е., Гозман Л.Я., Дубовская Е.М. Социально-психологические методы исследования супружеских отношений. М., 1987. 120 с.

2. Бойко В.В. Энергия эмоций в общении: взгляд на себя и на других. М., 1996. 472 с.

3. Иванова Т.Ю. Функциональная роль личностных ресурсов в обеспечении психологического благополучия: дис.. канд. психол. наук. М., 2016. 194 с. [Электронный ресурс]. URL: http://www.psy.msu.ru/science/autoref/ivanova_t/ivanova_t_diss.pdf (дата обращения: 14.12.2016).

4. Леонтьев Д.А. Тест смысложизненных ориентации (СЖО). 2-е изд. М., 2000. 18 с.

5. Лэнге А. Жизнь, наполненная смыслом. Прикладная логотерапия. М., 2004. 127 с.

6. Маджуга А.Г., Давлетшина Р.М. Психологическая векторная модель здоровьесозидающего потенциала личности // Успехи современного естествознания. 2012. № 1. С. 57-62.

7. Никиреев Е.М. Психологические особенности направленности личности: учеб. пособие. М., 2007. 72 с.

8. Преемственность формирования культуры здоровья учащихся в образовательной среде региона: коллективная монография / науч. ред. Р.В. Рожнов. Пенза, 2006. 104 с.

9. Рассказова Е.И. Модели стадий изменения поведения в психологии здоровья: возможности и ограничения // Вестник Московского университета. Серия 14: Психология. 2014. № 4. С. 102-119.

10. Рассказова Е.И. Понятие саморегуляции в психологии здоровья: новый подход или область применения? // Теоретическая и экспериментальная психология. 2014. Т. 7. № 1. С. 43-56.

11. Фанталова Е.Б. Диагностика и психотерапия внутреннего конфликта. Самара, 2001. 128 с.

12. Borland R. Habits and temporality: A commentary on Hall and Fong’s temporal self-regulation theory // Health Psychology Review. 2010. Vol. 4. № 2. P. 66-69.

13. Fishbein M., Ajzen I. Review of Predicting and Changing Behavior: The Reasoned Action Approach. New York, 2010. 518 p.

14. Prochaska J.O., Wright J.A., Velicer W.F. Evaluating theories of health behavior change: A hierarchy of criteria applied to the transtheoretical model // Applied Psychology. 2008. Vol. 57, № 4. P. 561-588.

15. Richard J., Shuelz N., Shuelz B. Stages of health behavior change and mindsets: A latent class approach // Health Psychology. 2013. Vol. 32. № 3. P. 273-282.

16. Sniehotta F.F. Towards a theory of intentional behavior change: plans, planning and self-regulation // Brit. Journal of Health Psychology. 2009. Vol. 14. № 2. P. 261-273.

17. Stokols D. Translating Social Ecological Theory into Guidelines for Community Health Promotion // American Journal of Health Promotion. 1996. Vol. 10 (4). Р. 282-298.


Review

Views: 63


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 2949-5113 (Print)
ISSN 2949-5105 (Online)