Preview

Bulletin of the State University of Education. Series: Psychology

Advanced search

SOCIO-PSYCHOLOGICAL TYPES OF MOTHERS BRINGING UP CHILDREN IN FAMILIES WITH A WAGE WORKER (A BABY-SITTER)

https://doi.org/ 10.18384/2310-7235-2016-1-44-53

Abstract

The article presents the results of the socio-psychological study of mothers upbringing children since an early age in the families with a wage worker (a baby-sitter). The hypothesis about certain types of mothers distinguishing in their understanding of themselves and their children is empirically tested. The differences concern mothers’ self-concept as a mother (performing a mother-function in taking care of a child), their family upbringing, their motivational level and preferable value orientation, as well as the reasons for hiring a baby-sitter. Four types of mothers are revealed in the result of the empirical study. The differences distinguished disclose the features of mothers’ psychological readiness to hire a baby-sitter, as well as the extent to which they are willing to delegate the functions of taking care and upbringing a child to a baby-sitter.

About the Author

Maria A. Romanovskaya
Institute of Psychology of the Russian Academy of Science
Russian Federation


References

1. Андреева Т.В. Семейная психология. СПб., 2004. 244 с.

2. Дробышева Т.В. Взаимодействие исследовательской и практической психологии в изучении конкретного социально-психологического феномена // Взаимоотношения исследовательской и практической психологии. М., 2015. С. 538-555.

3. Дробышева Т.В. Образ отца с разными условиями ранней социализации в семье // Семья, брак и родительство в современной России. М., 2015. С. 58-67.

4. Дробышева Т.В., Бутякова И.В. Образ матери в представлениях детей с частичной материнской депривацией // Личность в современном обществе: психологические проблемы и перспективы развития: сборник научных трудов. Воронеж, 2013. С. 420-423.

5. Дробышева Т.В., Романовская М.А. Взаимодействие со сверстниками «нянечных детей» как показатель социально-психологической незрелости формирующейся личности // Психология образования: Детство как стратегический ресурс развития общества. Материалы VII Всероссийской научно-практической конференции. М., 2011. С. 90-93.

6. Дробышева Т.В., Романовская М.А. Системная детерминация эффектов ранней социализации: образ няни в представлениях мамы воспитанника // Развитие психологии в системе человеко знания. Т. 2. / Отв. ред. А.Л. Журавлев, В.А. Кольцова. М., 2012. С. 354-357.

7. Дробышева Т.В., Романовская М.А. Типы профессионального взаимодействия современных российских нянь: социально-психологический анализ // Социальная психология и общество. 2015. Т. 6. № 3. С. 81-97. doi:10.17759/sps.2015060306.

8. Журавлев А.Л. Социально-психологическая зрелость»: попытка обосновать понятие // Феномен и категория зрелости в психологии / отв. ред. А.Л. Журавлев, Е.А. Сергеенко. М., 2007. С. 198-222.

9. Романовская М.А. Психологический портрет «нянечного ребенка»: положительные и отрицательные эффекты присутствия няни в раннем возрасте // Психология - наука будущего. Материалы V международной конференции молодых ученых / отв. ред. А.Л. Журавлев и др. М., 2013. С. 534-536.

10. Романовская М.А. Факторы ранней социализации личности в семье: социально-психологические характеристики мам «нянечных детей» // Семья, брак и родительство в современной России. М., 2015. С. 68-74.

11. Эйдемиллер Э.Г., Юстицкис В.В. Психология и психотерапия семьи. СПб., 2010. 672 с.


Review

Views: 107


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 2949-5113 (Print)
ISSN 2949-5105 (Online)