Preview

Bulletin of the State University of Education. Series: Psychology

Advanced search

TEACHERS’ SUBJECTIVE ESTIMATE OF THE LEARNED HELPLESSNESS OF THE PUPILS FROM THE «RISK GROUP» FAMILIES

https://doi.org/ 10.18384/2310-7235-2015-3-68-75

Abstract

In this article the phenomenon of learned helplessness of young people from «risk group» families is considered. As they are the students of a Social Technical School, the teachers’ subjective estimate of the students’ learned helplessness, as well as its causes, are studied and analyzed. The teachers’ psychological state in the process of their pedagogical activities is studied, as well as their subjective attitude to work, job satisfaction, and estimation of how successful their work with the students is. The conditions for improving the rehabilitation and correction activities on the basis of the singled out psychological characteristics of pupils and teachers are presented.

About the Authors

M. . Basin
Tula State Pedagogical University named after L.N. Tolstoy
Russian Federation


S. . Khaidov
Tula State Pedagogical University named after L.N. Tolstoy
Russian Federation


References

1. Басин М.А. Формирование волевой регуляции у подростков с делинквентным поведением. Автореф. Дисс.. канд. психол. наук. М., 2006 18. с.

2. Басин М.А., Хаидов С.К. Иждивенческая позиция личности маргинальной женщины, находящейся в трудной жизненной ситуации, как негативный фактор социализации ребенка // Психическая депривация детей в трудной жизненной ситуации: образовательные технологии профилактики, реабилитации, сопровождения. Сборник научных статей. / Ред. В.Н. Ослон, Е.В. Селенина. М., 2013. С. 125-134. [Электронный ресурс]. URL: http//psyj oumals.ru/ childdeprivation/issue/63975.shtml (дата обращения: 05.01.2015)

3. Басин М.А., Хаидов С.К. Психологические особенности маргинальных личностей // The unity of science. 2015. Vol. 2. P. 44-46.

4. Басин М.А., Хаидов С.К. Типология психологических отклонений в развитии маргинальной личности // Акмеология. 2015. № 2 (54). С. 128-134.

5. Макаров В.В., Макарова Г.А. Сценарии персонального будущего. М., 2008. 383 с.

6. Райгородский Д.Я. Практическая психодиагностика. Методики и тесты. учеб. пособие. Самара, 2001. 672 с.

7. Циринг Д.А. Психология выученной беспомощности : учеб. пос. М., 2005. 120 с.

8. Шульга Т.И. Работа с неблагополучной семьей : учеб. пос. М., 2005. 254 с.

9. Шульга Т.И. Социализация детей-сирот и детей, оставшихся без попечения родителей // Вестник Московского государственного областного университета. (Электронный журнал) М., 2012. С. 73-82. Электронный ресурс: http:// evestnik-mgou.ru/Articles/Doc/215 (Дата обращения: 17.04.2015)


Review

Views: 59


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 2949-5113 (Print)
ISSN 2949-5105 (Online)