Preview

Bulletin of the State University of Education. Series: Psychology

Advanced search

FEATURES OF STUDENTS’ SELF-IMAGE DYNAMICS IN SOCIAL INTERACTION

Abstract

The article presents the results of the study of students’ Self-image features in social interaction. The main components of Self-image of students of junior and senior adolescent age are studied. It is stated that Self-image formation occurs within joint activities with other people and in the process of communication with them. The formed Self-image is the result of continuous comparison of what a person observes in him with what he sees in other people.

About the Author

S. . Molodenova
Moscow State Regional University
Russian Federation


References

1. Агапов В.С. Система изучения Я-концепции субъекта в Российской психологии // Акмеология. 2013. № 1 (45). С. 27-30.

2. Бодалев А.А. Общее и особенное в субъективном пространстве мира и факторы, которые их определяют // Мир психологии. 1999. № 4. С. 26-29.

3. Буровихина И.А. Социальная ситуация развития как условие формирования образа мира современного подростка : дисс.. канд. психол. наук. М., 2013. 313 с.

4. Зотова Л.Э. Роль семьи в формировании ценностных ориентаций подростков // Ценностные трансформации в психологии отношений: теория, социальная практика и перспективы. Материалы VII Международной научно-практической конференции. 2010. С. 77-79.

5. Зотова Л.Э. Социально-психологические характеристики старшеклассников, склонных к агрессивному поведению // Современные психологические проблемы воспитания, образования и формирования направленности личности : коллективная монография / под общ. ред. И.П. Шаховой. Пенза, 2012. С. 102-120.

6. Слободчиков В.И. Психологические проблемы становления внутреннего мира человека // Вопросы психологии. 1986. № 6. С. 14-20.

7. Устинова О.А. Образ Я и его развитие средствами диалога : дисс.. канд. психол. наук. М., 2012. 232 с.


Review

Views: 69


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 2949-5113 (Print)
ISSN 2949-5105 (Online)