Preview

Bulletin of the State University of Education. Series: Psychology

Advanced search

INTERRELATION OF CONSTRUCTIVE AND NON-CONSTRUCTIVE TYPES OF REFLECTION WITH ALEXITHYMIA IN STUDENTS

https://doi.org/10.18384/2310-7235-2021-2-32-39

Abstract

Reflection, which is a complex psychological phenomenon, is directly related to a person’s ability to transform the emotional content of his experiences into a verbal and logical form. Students, suffering from alexithymia, have difficulties in expressing, defining, and verbally describing their emotions and feelings, which leads to the risk of developing psychosomatic diseases, problems with self-understanding and self-regulation, and establishing effective interpersonal interaction. Constructive types of reflection contribute to the timely disclosure of personal problems in the emotional sphere and their elimination. Aim. To identify the relationship between constructive and non-constructive types of reflection with the level of alexithymia in students. Methodology. Theoretical research methods were used. Based on the theoretical analysis and generalization of the works of domestic and foreign authors, the main types of reflection and their main characteristics, the features of alexithymia and its consequences for the development of personality are determined. The testing method included the use of the questionnaire «Differential type of reflection» (D. A. Leontiev, E. M. Lapteva, E. N. Osin and A. Zh. Salikhova), the methodology «Level of personal reflection» (O. I. Kayasheva), Toronto Alexithymia Scale (TAS-26). The method of mathematical statistics was used - Spearman’s rank correlation coefficient rs. Results. It is revealed that there are significant positive interrelations between non-constructive types of reflection (quasi-reflection, introspection) and alexithymia, and negative interrelations between constructive types of reflection (system reflection, personal reflection) and alexithymia of students. Research Implications. The results obtained will allow practical psychologists to implement measures to prevent alexithymia in students and improve the effectiveness of training future professionals in psychological and pedagogical specialties.

About the Author

O. I. Kayasheva
Moscow Region State University
Russian Federation


References

1. Алекситимия - основные направления изучения / Р. Г. Есин, Е. А. Горобец, К. Р. Галиуллин, О. Р. Есин // Журнал неврологии и психиатрии им. С. С. Корсакова. 2014. № 114(12). С. 148-151.

2. Гаранян Н. Г., Холмогорова А. Б. Концепции алекситимии (обзор зарубежных исследований) // Социальная и клиническая психиатрия. 2003. № 1. С. 128-145.

3. Искусных А. Ю., Попова Л. И. Алекситимия у студентов. Распространенность, причины и последствия // Личность, семья и общество: вопросы педагогики и психологии. 2016. № 9 (66). С. 61-65.

4. Каяшева О. И. Онтогенетические аспекты развития рефлексии человека: теоретический анализ проблемы // Вестник Московского государственного областного университета. Серия: Психологические науки. 2020. № 4. С. 40-50.

5. Лактионова А. И. Взаимосвязь дифференциального типа рефлексии и компонентов жизнеспособности человека в разных возрастных группах // Институт психологии Российской академии наук. Организационная психология и психология труда. 2020. Т. 5. № 4. С. 193-217.

6. Леонтьев Д. А., Осин Е. Н. Рефлексия «хорошая» и «дурная»: От объяснительной модели к дифференциальной диагностике // Психология. Журнал Высшей школы экономики. 2014. Т. 11. № 4. С. 110-135.

7. Позднякова Е. А., Васильева О. С. Характеристика рефлексии у мужчин и женщин в период проживания кризиса середины жизни [Электронный ресурс] // Мир науки. Педагогика и психология. 2020. Т. 8. № 2. URL: https://www.elibrary.ru/download/elibrary_43171445_49827859.pdf (дата обращения: 12.03.2021).

8. Проблемы изучения феномена алекситимии в психологии / Н. А. Потапова, Р. А. Грехов, Г. П. Сулейманова, Е. И. Адамович // Вестник Волгоградского государственного университета. 2016. № 2. С. 65-73.

9. Evens T., Handelman D., Roberts C. Reflecting on Reflexivity: The Human Condition as an Ontological Surprise. New York: Berghahn Book, 2016. 324 p.

10. Pain experience in Fibromyalgia Syndrome: The role of alexithymia and psychological distress / M. Di Tella, A. Ghiggia, V. Tesio, A. Romeo, F. Colonna, E. Fusaro, R. Torta, L. Castelli // Journal of Affective Disorders. 2017. № 208. P. 87-93.

11. Parental bonding and alexithymia: a meta-analysis / F. A. Thorberg, R. McD Young, K. A. Sullivan, M. Lyvers // European Psychiatry: the Journal of the Association of European Psychiatrists. 2011. № 26 (3). Pp. 187-193.

12. The specificity of the link between alexithymia, interoception, and imitation / S. Sowden, R. Brewer, C. Catmur, G. Bird // Journal of Experimental Psychology. Human Perception and Performance. 2016. № 42 (11). Pp. 1687-1692.


Review

Views: 220


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 2949-5113 (Print)
ISSN 2949-5105 (Online)