Preview

Bulletin of the State University of Education. Series: Psychology

Advanced search

I-CONCEPT PECULIARITIES OF STUDENTS WITH DIFFERENT LEVEL OF CONSCIENTIOUSNESS

Abstract

The article tries to consider the variety of psychological approaches to the phenomenon of conscience. The author notes there is a tendency in psychology to study conscience through the phenomenological approach. The author understands conscience as a part of internal world of a person. Due to it there is a necessity to study the reflex part of a personality, its generalized self-understanding (I-concept). The empirical research performed by the author permits to describe the peculiarity of the I-concept of the respondents with high and low level of conscientiousness, as well as to identify young people’s views on this phenomenon.

About the Author

L. . Zotova
Moscow State Regional University
Russian Federation


References

1. Александрова Г.Г. К проблеме психологического содержания понятий «совесть» и «совестливость» // Ученые записки казанского университета. 2012. Т. 154. Кн. 6. С. 200-210.

2. Гаурилюс А.И. Совесть как психологическая категория // Психологический журнал. 2011. № 1-2. С. 16-26.

3. Зотова Л.Э. Взаимосвязь терминальных ценностей студентов-психологов с характеристиками учебной деятельности // Вестник Московского государственного областного университета. Серия: Психологические науки. 2014. № 2. С. 69-77.

4. Комаров В.В. Совесть как фактор нравственной саморегуляции личности: дисс.. канд. психол. наук. Тамбов, 2004. 154 с.

5. Краева М.Ю. Кризис профессиональной идентичности педагога в условиях модернизации образовательной системы // Вестник Московского государственного областного университета. Серия: Психологические науки. 2011. № 4. С. 103-108.

6. Мустафина Л.Ш. Структура социальных представлений учащейся молодежи о совести: дисс.. канд. психол. наук. М., 2012. 194 с.

7. Плахотникова И.В., Зотова Л.Э. Особенности личности преподавателя высшей школы // Вестник Московского государственного областного университета. Серия: Психологические науки. 2011. № 2. С. 146-156.

8. Савина Е.А., Филинкова Е.Б. Профессиональная направленность личности студентов педагогического колледжа в условиях проектного обучения // Вестник Московского государственного областного университета. Серия: Психологические науки. 2010. № 3. С. 87-95.

9. Сидячева Н.В. К вопросу о развитии морали и нравственности современной молодежи // Вестник Московского государственного областного университета. Серия: Психологические науки. 2010. № 4. С. 21-23.

10. Филинкова Е.Б. Предпочтения старшеклассников в выборе вида экономической деятельности // Вестник Московского государственного областного университета. Серия: Психологические науки. 2009. № 4. С. 99-113.


Review

Views: 66


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 2949-5113 (Print)
ISSN 2949-5105 (Online)