Preview

Bulletin of the State University of Education. Series: Psychology

Advanced search

SCIENTIFIC-EDUCATIONAL PROJECT AS A METHOD OF FORMING IMPORTANT FOR LIFE ORIENTATION. LOGOАRT-THERAPY IN WORKING WITH ADOLESCENTS

Abstract

The article deals with possibility of realization a scientific and educational project as a method of forming young peoples’ orientations important for life. Young peoples’ need for making their life conscious ensures actuality of the article. The author describes the structure of sessions: theoretical part, practical part and an individual project. Logo-art therapeutic exercises are described which stimulate adolescents’ self-reflection development.

About the Author

T. . Popova
Psychological Institute of the Russian Academy of Education
Russian Federation


References

1. Быкова Н.Л. Специфика смысложизненных ориентаций различных групп учащейся молодежи в ситуации субъективации жизненных целей: Дис.. канд. психол. наук, Самара, 2005. 205 с.

2. Вайзер Г.А. Отношение старшеклассников к проблеме смысла жизни // Психологические, философские и религиозные аспекты смысла жизни. М. 2001. С. 172-32.

3. Гаврилова Т.А., Гордиенко М.Р. Осмысленность жизни и ценностные ориентации старшеклассников // Психологические проблемы смысла жизни и акме: Электронный сборник XVIII симпозиума. М.: ФГНУ «Психологический институт» РАО, 2013. С. 196.

4. Люсова О.В. Цель как смысложизненная детерминанта настоящего в юношеском возрасте. Ярославль, 2007.

5. Попова Т.А. Смысложизненный аспект становления Я-концепции подростка: Дис.канд. психол. наук. М., 2009, 166 с.

6. Попова Т.А. Выявление рефлексивного отношения к жизни у школьников // Психологические проблемы смысла жизни и акме: Электронный сборник XVIII симпозиума. М.: ФГНУ «Психологический институт» РАО, 2013. С. 38.

7. Ульянова И.В. Воспитательная система формирования смысложизненных ориентаций учащихся средней школы. Смоленск, 2012. 42 с.

8. Цигулева Т.Г., Бирюкова Т.А. Смысложизненные ориентации старшеклассников. Психологические, философские и религиозные аспекты смысла жизни // М. 2001. 172-179, 180-186.

9. Чудновский В.Э. Становление личности и проблема смысла жизни. Избр. труды. М.: МПСИ, 2006. 767 с.

10. Чудновский В.Э. Жизненное пространство личности как психологический феномен. Сборник научных статей. Психология смысла жизни: методологические, теоретические, прикладные проблемы. Сб. науч. ст., ГрГУ 2014. С. 3-33.

11. Шульга Т.И. Особенности становления смысложизненных ориентаций у детей и подростков группы риска. // Смысл жизни, акме и профессиональное становление педагога. М.: ПИ РАО, 2008. С. 377-394.

12. Frankl V.E. Mans search for meaning. Beacon press. 2006, 165 p.

13. Marianne de Silva Prado. Logoart. Sidottu, 2006.


Review

Views: 126


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 2949-5113 (Print)
ISSN 2949-5105 (Online)