Preview

Bulletin of the State University of Education. Series: Psychology

Advanced search

FEAR AND COURAGE LEARNING

Abstract

Teaching in the existing conditions is accompanied by fear, anxiety, and other similar emotional experiences. The author reveals the links between different forms of fear and the process of studying, as well as the long term effects of school fear. Fears, rooted in the hearts of the young during the years of systematic studies, continue to fulfill their destructive work, not allowing an adult to learn at the workplace and to be retrained, grow spiritually and professionally. Full-fledged education should include the ability to cope with fears. The system of education needs an overhaul that would prevent artificial implantation of fears into educational process. There is a need in specialized psychotherapeutic assistance to students who cannot cope with their fears alone.

About the Author

E. . Utlik
Moscow State Regional University
Russian Federation


References

1. Адаир Д. Искусство управлять людьми и самим собой. - М., 2006. - 656 с.

2. Айви А.Е., Айви М.Б., Саймэк-Д аунинг Л. Психологическое консультирование и психотерапия. Методы, теории и техники: практическое руководство. - М., 1999. - 487 с.

3. Акопян Л.С. Психолого-педагогическое исследование страхов детей младшего школьного возраста : дис.. канд. психол. наук. - Самара, 2003. - 115 с.

4. Ананьев Б.Г. Психология педагогической оценки // Избр. психол. труды в 2-х т. - Т. II. - М., 1980. - 279 с.

5. Арджирис К. Организационное научение / пер. с англ. - М., 2004. - 563 с.

6. Березина Т.Н. Эмоциональная безопасность образовательной среды и подлинные эмоции // Вестник Московского государственного областного университета. Серия «Психологические науки». 2013. № 3. - С. 16-22.

7. Деминг Э. Новая экономика / пер. с англ. - М., 2006. - 208 с.

8. Доналдсон М. Мыслительная деятельность детей : пер. с англ. / под ред. В.И. Лубовского. - М., 1985. - 192 с.

9. Дорохина В.Т. Исследование процесса принятия учебного задания. Автореф. дис.канд. психол. наук. - М., 1977. -16 с.

10. Калина Н.Ф. Основы психоанализа. -М., 2001. - 352 с.

11. Каптерев П.Ф. Избранные педагогические сочинения / под ред. А.М. Арсеньева. - М., 1982. - 704 с.

12. Коменский Я.А. Избранные педагогические сочинения. - Т. 1. - М., 1982. -656 с.

13. Ли Б. Принцип власти. Влияние с уважением и честью. - М. - 2006. - 359 с.

14. Маркова А.К. Формирование мотивации учения в школьном возрасте. Пособие для учителя. - М., 1983. - 96 с.

15. Микляева А.В., Румянцева П.В. Школьная тревожность: диагностика, профилактика, коррекция. - СПб., 2004. - 248 с.

16. Овчарова Р.В. Технологии работы школьного психолога с педагогическим коллективом. - Курган, 2006. -187 с.

17. Патяева Е.Ю. Мотивация учения: заданное, стихийное и самоопределяемое учение // Современная психология мотивации / под ред. Д.А. Леонтьева. -М. - 2002. - С. 289-313.

18. Прихожан А.М. Тревожность у детей и подростков: психологическая природа и возрастная динамика. - М., 2000 - 304 с. ISSN 2072-8514

19. Револь О. «Ничего страшного: неуспеваемость излечима!» - М., 2009. - 352 с.

20. Роджерс К., Фрейберг Д. Свобода учиться. - М., 2002. - 411 с.

21. Романова А.Н. Психолого-педагогическая поддержка старшеклассников в период итоговой аттестации в формате ЕГЭ // Вестник Московского государственного областного университета. Серия «Психологические науки». 2013. № 3. - С. 124-129.

22. Сенге П. Пятая дисциплина. Искус ство и практика самообучающихся организаций. - Харьков, 2006. - 384 с.

23. Такман Б.У Педагогическая психология: От теории к практике. - М., 2002. -572 с.

24. Хорни К. Невротическая личность нашего времени. - М., 2000. - 222 с.

25. Чибисова М.Ю. Психологическая подготовка к ЕГЭ. Работа с учащимися, педагогами и родителями. - М., 2009. -184 с.

26. Kępiński A. Lęk. - Warszawa, 1977. - 320 s.


Review

Views: 121


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 2949-5113 (Print)
ISSN 2949-5105 (Online)