Preview

Bulletin of the State University of Education. Series: Psychology

Advanced search

PECULIARITIES OF SOCIAL RECRUITMENT OF FAMILIES FOR ORPHAN-ADOLESCENTS AND ADOLESCENTS LEFT WITHOUT PARENTAL CARE

Abstract

The present policy of de-institutionalization is aimed at placing orphans and children left without parental care into families. It is recognized that any child has the right to live and be brought up in a family. There are special schools for parents (where the candidates to become foster parents are taught) which help to understand the psychology of children living in orphanages. But, still, there are problems to solve. One of them is to find a family for adolescents, disabled children, or children who have siblings, since they need special families. Nobody is responsible for the search of families. The technology of social recruitment assumes that a recruiter is a specialist or a volunteer who will fulfill the task of searching a family keeping in mind a particular orphan or a disabled child. The article discloses the system of recruiters’ work which helps to find families for such categories of children and children left without parental care.

About the Author

T. . Shulga
Moscow State Regional University
Russian Federation


References

1. Ланцбург М.Е. Роль психологической подготовки и поддержки в реализации родительских функций // Психологическая наука и образование. - 2011. - № 1. -С. 15-26.

2. Ослон В.Н. Психологическое сопровождение замещающей семьи в рамках эколого-динамического подхода // Российский научный журнал. - 2011. - № 6. - С. 161-167.

3. Семья Г.В. Основы психологической защищенности детей, оставшихся без попечения родителей: дис.. д-ра психол. наук. - М., 2004. - 230 с.

4. Татаренко Д.Д. Адаптация семьи к новой социальной ситуации развития с приемными детьми // Вестник Московского государственного областного университета. Серия «Психологические науки». 2010. № 4. - С. 45-49.

5. Татаренко Д.Д. Детско-родительская адаптация в замещающих семьях // Вестник Московского государственного областного университета. Серия «Психологические науки». 2012. № 4. - С. 52-63.

6. Шульга Т.И. Особенности сопровождения замещающих семей с детьми разного возраста // Психическая депривация детей в трудной жизненной ситуации: образовательные технологии профилактики, реабилитации, сопровождения / Ред. В.Н. Ослон, Е.В. Селенина. - 2013. - С. 95-101.

7. Шульга Т.И. Социально-психологические технологии оказания помощи детям группы риска. - М., 2010. - 198 с.

8. Шульга Т.И Специфика оказания помощи семьям группы риска // Вестник Московского государственного областного университета. Серия «Психологические науки». 2010. № 4. - С. 40-44.

9. Шульга Т.И., Антипина М.А. Эмоцио нальная среда семьи как фактор развития личности ребенка в замещающей семье // Вестник Московского государственного областного университета. Серия «Психологические науки». 2012. № 2. - С. 52-63.

10. Шульга Т.И., Татаренко Д.Д. Социально-психологические проблемы выпускников учреждений для детей-сирот и детей, оставшихся без попечения родителей // Вестник Московского государственного областного университета. Серия «Психологические науки». 2013. № 4. - С. 36-58.


Review

Views: 57


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 2949-5113 (Print)
ISSN 2949-5105 (Online)