Preview

Bulletin of the State University of Education. Series: Psychology

Advanced search

PSYCHO-PEDAGOGICAL PECULIARITIES OF PREVENTING A TEACHER’S PROFESSIONAL AND PERSONAL DESTRUCTIONS

Abstract

The article considers the problem of prevention of professional and personal destructions of a teacher. The authors analyze the sources of self-destruction of a personality, as well as the factors determining the development of teachers’ professional and personal destruction. The peculiarities of teachers’ destruction development are given. The article presents a psychological and pedagogical preventive program, consisting of three parts: theoretical, diagnostic and practical. The program contains modern scientific approaches in the study of teachers’ professional and personal destructions and their specific manifestations, as well as the information about the prevention strategies of professional and personal destructions.

About the Authors

T. . Savina
Moscow State Regional University
Russian Federation


E. . Kiseleva
Moscow State Regional University
Russian Federation


References

1. Бузовкина Н.Ю. Профессиональные деструкции у специалистов социономических профессий // Вопросы гуманитарных наук. - 2007 - № 3 (30). - С. 333-338.

2. Вачков И.В., Гриншпун И.Б., Пряжников Н.С. Введение в профессию «психолог»: Учеб. пособие / Под ред. И.Б. ISSN 2072-8514 I Вестник МГОУ. Серия «Психологические науки» ( 2014 / №1 Гриншпуна. - М.; Воронеж, 2002. - 464 с.

3. Зеер Э.Ф. Психология профессий : Учеб. пособие для студентов вузов. -4-ен изд., перераб., доп. - М., 2006. -336 с.

4. Маркова А.К. Психология профессионализма. - М., 1996. - 386 с.

5. Полякова О.Б. Психогигиена и профилактика профессиональных дефор маций личности : Учеб. пособие. - М., 2008. - 304 с.

6. Психология профессионального здоровья. Учеб. пособие / под ред. проф. Г.С. Никифорова. - СПб., 2006. - 480 с.

7. Савина Т.А. Формирование эмоциональной устойчивости будущего педагога. Автореф. дисс.. канд. пед. наук. -М., 2011. - 24 с.


Review

Views: 115


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 2949-5113 (Print)
ISSN 2949-5105 (Online)