Preview

Bulletin of the State University of Education. Series: Psychology

Advanced search

“ECONOMIC-PSYCHOLOGICAL MATURITY OF THE PERSONALITY”CONCEPT AND ITS OPERATIONALIZATION

https://doi.org/10.18384/2310-7235-2021-1-74-83

Abstract

Aim. Definition of the concept “economic and psychological maturity of the personality” and its operationalization. Methodology. Through the comparison of the concepts “maturity”, “social-psychological maturity”, and “economic maturity” the content of the concept “economic-psychological maturity” is specified. The evidence and criteria of this type of maturity, its structure and components, empirical indicators are described. Results. Economic-psychological maturity is understood as the ability and readiness of an individual to financial and material self-sufficiency and support for the loved ones. It is a complex, integrative formation that includes signs of maturity in the system of relationships with other people in the field of self-sufficiency and support for one’s family, as well as personal maturity. Research implications. The introduction of the concept “economic-psychological maturity” opens a new direction in the study of the problems of economic socialization of the personality.

About the Author

T. V. Drobysheva
Institute of Psychology of the Russian Academy of Sciences
Russian Federation


References

1. Амиров А. Ф., Шайдуллина Р. М. Экономическая и трудовая социализация студентов в образовательном процессе технического вуза. Уфа, 2014. 220 с.

2. Дерманова И. Б., Манукян В. Р. Личностная зрелость: к определению психологического содержания // Вестник Санкт-Петербургского университета. Серия 12. Психология. Социология. Педагогика. 2010. Вып. 4. С. 68-73.

3. Доценко Е. Л. Социально-психологическая зрелость - формирование понятия // Вестник Омского университета. Серия «Психология». 2020. № 3. С. 4-12. DOI: 10.24147/2410-6364. 2020.3.4-12

4. Дробышева Т. В. Представления о бедности и богатстве на разных стадиях первичной экономической социализации: содержание и факторы развития // Вестник Московского государственного областного университета. Серия: Психологические науки. 2016. № 3. С. 49-61 DOI: 10.18384/2310-7235-2016-3-49-61

5. Дробышева Т. В., Журавлев А. Л. Вторичная экономическая социализация: постановка проблемы и перспективы исследования // Психологический журнал. 2018. Т. 39. № 4. С. 61-71. DOI: 10.31857/S020595920000071-4

6. Журавлев А. Л. «Социально-психологическая зрелость»: попытка обосновать понятие // Феномен и категория зрелости в психологии. М., 2007. С. 198-222.

7. Коваль О. Искусство жить экономически: проблемы экономического взросления // Экономические стратегии. 2019. № 5. URL: http://www.inesnet.ru/article/iskusstvo-zhit-ekonomicheski-problemy-ekonomicheskogo-vzrosleniya/ (дата обращения: 10. 01. 2021).

8. Леонов Н. И., Главатских М. М. Социально-психологическая зрелость личности: интегративный подход // Известия Саратовского университета. Новая серия. Серия: Философия. Психология. Педагогика. 2014. Т. 14. № 1. С. 55-60.

9. Сергиенко Е. А. Зрелость: молярный или модулярный подход? // Феномен и категория зрелости в психологии. М., 2007. С. 13-28.

10. Сергиенко Е. А., Уланова А. Ю., Лебедева Е. И. Модель психического: структура и динамика. М., 2020.

11. Сухобская Г. С. Понятие «зрелость социально-психологического развития человека» в контексте андрагогики // Новые знания. 2002. № 4. С. 17-20.

12. Хащенко В. А. Психология экономического благополучия. М., 2012. 426 с.

13. Черепанов М. С. Социально-экономическая компетентность школьника: вопросы содержания и структуры // Пермский педагогический журнал. 2014. № 5. С. 5-11.

14. Шапиро М. Г. Схема процесса экономической социализации // Социальные исследования. 2018. № 2. С. 27-35.

15. Шамионов Р. М. Социализация личности: системно-диахронический подход // Психологические исследования. 2013. Т. 6. № 27. URL: http://psystudy.ru (дата обращения: 11.01.2021).

16. Financial Education and the Debt Behavior of the Young / M. Brown, J. Grigsby, W. van der Klaauw, J. Wen, B. Zafar // The Review of Financial Studies. 2016. Vol. 29. № 9. P. 2490-2522. doi: 10.1093/rfs/hhw006.

17. Davies E., Lea S. E. G. Students were found to be a relatively low-income, high-debt group with relatively // Journal of Economic Psychology. 1995. Vol. 16. P. 663-679.

18. Camisуn-Haba S., Almendros J. A. C., Guerra M. I. B. Financial Literacy and Level of Financial Competence in Pre-University Students: a Comparison by Academic, Personal and Family Profile // European Journal of Economics and Business Studies. 2018. Vol. 4. № 2. P. 171-186. DOI: 10.2478/ejes-2018-0050

19. Chaloupek G. The concept of maturity and the transformation of economic systems // Review of Political Economy. 1994. Vol. 6. № 4. P. 430-440. doi: 10.1080/09538259400000021

20. Gathergood J. Self-control, financial literacy and consumer over-indebtedness // Journal of Economic Psychology. 2012. Vol. 33. P. 590-602.

21. Kimiyaghalam F., Safari M. Review papers on definition of financial literacy and its measurement // SEGi Review. 2015. Vol. 8. P. 81-94.

22. Lusardi A., Michaud P.-C., Mitchell O. S. Optimal Financial Knowledge and Wealth Inequality // Global Financial Literacy Excellence. National Bureau of Economic Research. 2014. Working Paper N 2014-3. URL: https://ssrn.com/abstract=2585222 (дата обращения: 11.01.2021).

23. Seeber S. Economic competencies and situation-specific commercial competencies: Reflections on conceptualization and measurement // Citizenship, Social and Economics Education. 2016. V. 15 No 3. P. 162-182. URL: https://doi.org/10.1177/2047173417695275 (дата обращения: 11.01.2021).

24. Webley P., Burgoyne C. B., Lea St. E. G., Young B. M. The Economic Psychology of Everyday Life / Ed. W. P. Robinson. Hove, East Sussex: Psychology Press Ltd, 2001. 214 p.


Review

Views: 167


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 2949-5113 (Print)
ISSN 2949-5105 (Online)