Preview

Bulletin of the State University of Education. Series: Psychology

Advanced search

SOCIO-PSYCHOLOGICAL ASPECTS OF STRATEGIES OF HELPING CHILDREN WITH DEVELOPMENTAL DISORDERS AT THE PRESENT STAGE

https://doi.org/ 10.18384/2310-7235-2019-1-66-76

Abstract

The article covers the issues of socialization of children with disorders in the framework of global tasks aimed to improve their quality of life, psychological ecology of health and reaching social well-being. Psychological conditions and reasons for “accepting” the children into social environment are scrutinized. The technology of forming children’s “positive reality” and “picture of the world” is offered. In accordance with it goals of correction-developing education are formulated. The author’s strategy of social-psychological assistance to children with developmental disorders is offered. This strategy is aimed to ensure their psychological well-being and quality of life.

About the Author

O. N. Usanova
Moscow Institute of psychoanalysis
Russian Federation


References

1. Акатов Л. И. Социальная реабилитация детей с ограниченными возможностями здоровья: психологические основы. М., 2003. 368 с.

2. Андреева Г. М. Психология социального познания. М., 2000. 363 с.

3. Белинская Е. П., Тихомандрицкая О. А. Социальная психология личности. М., 2009. 300 с.

4. Божович Л. И. Личность и ее формирование в детском возрасте. М., 2011. 352 с.

5. Выготский Л. С. Проблемы дефектологии. М., 1995. 525 с.

6. Грудинина О. А., Шульга Т. И. Взаимосвязи семейного благополучия и уровня жизненной удовлетворенности матерей, воспитывающих детей с нарушениями в развитии // Вестник Московского государственного областного университета. Серия: Психологические науки. 2017. № 2. С. 38-50.

7. Карабанова О. А. Детско-родительские отношения и практика воспитания в семье: кросс-культурный аспект // Современная зарубежная психология. 2017. Т. 6. № 2/20. С. 15-26.

8. Карабанова О. А., Скрипкина Т. П. Конструирование социальной реальности, обеспечивающей безопасность и психологический комфорт, как педагогическая проблема // Вестник Университета Российской академии образования. 2014. Т. 5. № 73. С. 8-14.

9. Коробейников И. А. Нарушения развития и социальная адаптация. М., 2002. 191 с.

10. Нестерова А. А., Хитрюк В. В. Стигматизация и предрассудки в отношении родителей, воспитывающих ребенка с расстройством аутистического спектра // Вестник Московского государственного областного университета. Серия: Психологические науки. 2018. № 4. С. 50-61.

11. Преодоление отчуждения с помощью инклюзивных подходов в образовании. Задача и концепция ее решения: концептуальный доклад ЮНЕСКО. М., 2003. 32 с.

12. Раттер М. Помощь трудным детям. М., 1999. 430 с.

13. Усанова О. Н. Проблемы психологического здоровья ребенка в специальной психологии // Социогенетический и персоногенетический потенциал личности как приоритет образовательной деятельности. Витебск, 2008. С. 132-135.

14. Усанова О. Н. Специальная психология. М., 2006. 395 с.

15. Шульга Т. И., Антипина М. А. Эмоциональная среда замещающей семьи, принявшей на воспитание подростков, оставшихся без попечения родителей // Психологическая наука и образование. 2018. Т. 23. № 5. С. 51-66. DOI:10.17759/pse.2018230506


Review

Views: 109


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 2949-5113 (Print)
ISSN 2949-5105 (Online)