Preview

Bulletin of the State University of Education. Series: Psychology

Advanced search

THEORETICAL AND CONCEPTUAL PRINCIPLES OF LEARNING ACTIVITY SUBJECT'S INTEGRAL SELF-REGULATION

Abstract

The paper analyzes the main conceptual points of learning activity Subject’s integral self-regulation. The article studies the following levels of self-regulation: objective and psychological; psychological proper; and subject one. Self-regulation is researched on the example of a graphical model; its structural and level features that provide self-regulation of learning activity Subject are given. Basing on the author’s theoretical research, the definition of self-regulation is provided; the theoretical model of self-regulation of learning activity Subject is given.

About the Author

A. . Zobkov
Vladimir State University, named after Alexander G. and Nicholas G. Stoletovs
Russian Federation


References

1. Иванников В.А. Психологические механизмы волевой регуляции. - М., 1998. - 142 с.

2. Карпов А.В. Психология групповых решений. -М., 2000. - 531 с.

3. Конопкин О.А. Психологические механизмы регуляции деятельности. - М., 1980. - 256 с.

4. Ломов Б.Ф. Методологические и теоретические проблемы психологии. - М., 1999. - 350 с.

5. Моросанова В.И. Индивидуальный стиль саморегуляции: феномен, структура и функции в произвольной активности человека. - М., 2001. - 191 с.

6. Научное наследие Н.А. Менчинской и современная психология учения: материалы конференции, посвященной 100-летию со дня рождения Н.А. Менчинской / Под. ред. Е.Д. Божович. - М., 2005. - 192 с.

7. Осницкий А.К. Саморегуляция деятельности школьника и формирование активной личности. - М., 1986. - 77 с.

8. Рубинштейн С.Л. Основы общей психологии. -М., 1940. - 596 с.

9. Сергиенко Е.А., Виленская Г.А., Ковалёва Ю.В. Контроль поведения как субъектная регуляция. -М., 2010. - 352 с.

10. Шульга Т.И. Эмоционально-волевой компонент психологической готовности к обучению школьников» Вестник МГОУ «Психологические науки» № 1. - 2012. - С. 60-66.


Review

Views: 89


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 2949-5113 (Print)
ISSN 2949-5105 (Online)