Preview

Bulletin of the State University of Education. Series: Psychology

Advanced search

LIFE SPACE OF A PERSONALITY AS A FACTOR OF IT'S DEVELOPMENT

Abstract

Personal life space development is a complicated psychological problem and there is no common view at it. The author reveals the main difficulties of life space development through past, presence and future. It is shown that at different age periods the consciousness of personal life space becomes more complicated. This difficulty is caused by an insufficiently developed ability of a child to analyze his Self, by his underdeveloped reflexive Self, and incompleteness of his awareness of how difficult it is to master the space in whole but not as separated age periods. A number of researches enabled to follow the peculiar features of the development of a reflexive Self, including present, past and future, and the ability to look at oneself as a different person, not the one who existed the day before. Comprehension and development of personal life space is a special phenomenon, which helps adolescents to imagine themselves in the future.

About the Author

V. . Chudnovsky
Moscow State Regional University
Russian Federation


References

1. Берн Э. Игры, в которые играют люди. Люди, которые играют в игры. - М., 1988.

2. Бескина Р.М., Чудновский В.Э. Воспоминания о будущей школе. - М., 1993.

3. Бескина Р.М., Виноградова М.Д. Идеи Макаренко сегодня. - М., 1988.

4. Выготский Л.С. Педагогическая психология. -М., 1991.

5. Гинзбург М.Р. Психология личностного самоопределения. Дисс.. докт. психол. наук. - М., 1996.

6. Давыдов В.В. Теория развивающего обучения. -М., 1996.

7. Карпинский К.В. Жизненный путь личности как проблема психологии // Актуальные проблемы современной психологии. - Гродно, 2008.

8. Попова Т.А. Смысложизненный аспект становления Я-концепции подростка. Автореф.. дисс. канд. психол. наук. - М., 2009.

9. Попова Т.А. Я-экзистенциальное как психологическая основа смысла жизни // Сб. материалов 17 симпозиума «Психологические проблемы смысла жизни и акме», 2012 [Электронный ресурс] www.PIRAO.ru

10. Рубинштейн С.Л. Проблемы общей психологии. - М., 1973.

11. Столяров А. После бала. Лит. газета 17-23 мая 2006, №19.

12. Толстых Н.Н. Хронотоп: культура и онтогенез. -Смоленск - Москва, 2010.

13. Трипольский В.С. К смыслу жизни через виртуальную реальность? // Смысл жизни, акме и профессиональное становление педагога. - М., 2008.

14. Ульянова И.В. Воспитательная система формирования смысложизненных ориентаций учащихся средней школы. Автореф.. дисс. д.п.н. - Смоленск, 2012.

15. Шульга Т.И. Особенности становления смысложизненных ориентаций у детей «группы риска» // Смысл жизни, акме и профессиональное становление педагога. - М., 2008.

16. Шульга Т.И., Спаниярд Х., Слот В. Технологии оказания помощи подросткам с девиантным поведением. - Амстердам., 2004.

17. Чудновский В.Э. Нравственная устойчивость личности. Психологическое исследование. - М., 1981.


Review

Views: 82


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 2949-5113 (Print)
ISSN 2949-5105 (Online)