Preview

Bulletin of the State University of Education. Series: Psychology

Advanced search

Competences: psychological problems of perception, adoption and implementation

Abstract

The article reveals the content of competence approach where the concept of competence is actively embedded in the theory and practice of vocational training. The author compares such concepts as awareness, competences and qualification. It is their level that determines specialist’s professionalism. The article presents the critical attitude toward the existing approaches in psychological-pedagogical researches studying the essence of concepts awareness and competence. The author gives proofs of the statement that qualification is developed on the basis of acquisition and development of complex skills (competences), which become an integrative result of different types of being aware: axiological, temporal, cognitive, creative, communicative, auto psychological. It is shown that essence of awareness is formed by students’ mental formations, foremost by knowledge, skills and basic abilities, in the process of acquisition of vital and professional experience.

About the Author

P. . Korchemny
Moscow State Regional University
Russian Federation


References

1. Бернштейн Н.А. Физиология движений и физиология активности. Научное издание / под ред. О.Г. Газенко. Издание подготовил И.М. Фейгенберг. — М., 1990. — 492 с.

2. Вербицкая Н.О. Компетенции: педагогические проблемы восприятия // Профессиональное образование — 2012. — № 5. — С. 19-22.

3. Галялина И.Г. Проектирование государственных образовательных стандартов высшего профессионального образования нового поколения с использованием компетентностного подхода // Труды методологического семинара «Россия в Болонском процессе: проблемы, задачи, перспективы». — М. — 2005. — 104 с.

4. Городилова Е.А. Самоактуализация и ее связь с интегральной индивидуальностью: Дис.. канд. психол. наук. — Пермь, 2002. — 211 с.

5. Громыко Ю.В. Принятие и проект в теории развивающего образования // Известия РАО. — 2000. — № 2. — С. 36-43.

6. Зимняя И.А. Компетентностный подход. Каково его место в системе современных подходов к проблемам образования? (теоретико-методологический подход) // Высшее образование сегодня. — 2006. — № 8. — С. 21-26.

7. Иванова Д.Н., Малащенко М.В., Пшегусова Г.С. Модель компетенций с учетом квалификационных характеристик специалистов. — Ростов н/Д., 2007. — 69 с.

8. Маслоу А. Дальние пределы человеческой психи ки. — СПб., 1997. — 430 с.

9. Стрелков Ю.К. Инженерная и профессиональная психология: Учеб. пособие для студентов высших учебных заведений. — М., 2001. — 360 с.

10. Мартынюк О.И., Медведев И.Н., Панькова С.В., Соловьева О.И. Опыт формирования компетентностной модели выпускника педагогического вуза как нормы качества и базы оценки результатов образования. Одиннадцатый симпозиум «Квалиметрия в образовании: методология, теория, практика». — М., 2006. — 48 с.

11. Роджерс К. Клиенто-центрированная терапия. — М., 2007. — 560 с.


Review

Views: 58


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 2949-5113 (Print)
ISSN 2949-5105 (Online)