Preview

Bulletin of the State University of Education. Series: Psychology

Advanced search

Peculiarities of the interrelation between the level of moral normativity and relations of interpersonal significance in primary school age

Abstract

The article is devoted to the analysis of the problem of interrelations between empathy, level of moral normativity and the social status of junior student in the peer group. Theoretical review of Russian and foreign studies of the empathy is represented. The authors conclude that there is a significant correlation between the level of empathy and the status in a group of peers in a competitive situation. The dependence of empathy expression on the child’s position in a situation of loosing or winning and the age dynamic of empathy and child’s status and role position in a group of peers are described in the article.

About the Authors

T. . Schastnaya
Moscow State University of Psychology and Education
Russian Federation


N. . Baykovskaya
Moscow State University of Psychology and Education
Russian Federation


References

1. Адлер А. Практика и теория индивидуальной психологии. — М, 2007. — 232 с.

2. Андреева Г.М. Психология социального познания. — М., 2000. — 294 с.

3. Кондратьев М.Ю. Социальная психология в образовании: Учеб. пособие. — М., 2008. — 383 с.

4. Мухина B.C. Личность: Мифы и Реальность (Альтернативный взгляд. Системный подход. Инновационные аспекты): 2-е изд., испр. и доп. — М., 2010. — С. 493-958 с.

5. Петровский А.В. Введение в психологию. — М., 1996. — 496 с.

6. Счастная Т.Н. Особенности проявления сопереживания как социального качества у детей дошкольного возраста // Актуальные проблемы социальной психологии: вопросы теории и практики: Сборник научных трудов / Под ред. О.Б. Крушельницкой, Н.Н. Толстых, О.Е. Хухлаева. — М., 2012. — С. 101-109.

7. Фрейд З. Введение в психоанализ: лекции. — М., 1989. — 456 с.

8. Oldmeadow J. Status generalization in context: The moderating role of groups // Journal of Experimental Social Psychology. — 2007. — № 43. — P. 273-279.

9. Rogers Carl R. Empathic: an unappreciated way of being // The counseling psychologist. — 1975. — Vol. 5. — № 2-10.


Review

Views: 63


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 2949-5113 (Print)
ISSN 2949-5105 (Online)