Preview

Bulletin of the State University of Education. Series: Psychology

Advanced search

REFLECTION AS A LEADING COMPONENT OF DEVIANT BEHAVIOR PSYCHOPROPHYLAXIS AMONG ADOLESCENTS

Abstract

The article discusses the importance of reflection in deviant behavior psychoprophylaxis among adolescents. The model of reflection in the process of deviant behavior psychoprophylaxis among adolescents is described. Functions of reflection in the process of deviant behavior psychoprophylaxis among adolescents are as follows: diagnostic, motivational, designing, organizational, and notional. The article outlines the leading components of the reflection procedure in the process of deviant behavior psychoprophylaxis among adolescents. The indicators of the development state in different spheres of a teenager’s personality in the process of psychoprophylaxis.

About the Author

S. . Manakhov
Moscow State Regional University
Russian Federation


References

1. Берлянд И.Е. К постановке проблемы рефлексии как проблемы общения // Методологические проблемы личности: Сб. ст. - М., 1981. - С. 134144.

2. Зак А.З. Экспериментальное изучение рефлексии у младших школьников // Вопросы психологии. - 1978. - № 2. - С. 102-112.

3. Коломинский Я.Л. Психическое развитие детей в норме и патологии, психологическая диагностика, профилактика и коррекция. - СПб., 2004. - 480 с.

4. Кон И.С. В поисках себя: Личность и ее самосознание. - М., 1984. - 335 с.

5. Степанов С.Ю., Семенов И.Н. Психология рефлексии: проблемы и исследования // Вопросы психологии. - 1985. - № 3. - С. 31-41.

6. Фельдштейн Д.И. Психология развивающейся личности. - М., 1996. - 112 с.


Review

Views: 107


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 2949-5113 (Print)
ISSN 2949-5105 (Online)