Preview

Bulletin of the State University of Education. Series: Psychology

Advanced search

STUDENTS' INTERACTION WITH THEIR REFERENTIAL ENVIRONMENT AS A FACTOR OF THEIR PERSONAL DEVELOPMENT

Abstract

The article is devoted to the research of interaction of modern schoolchildren and college students with the nearest referential environment as a factor of their personal development. Approaches to the problem of personality and group reference as an important factor of interpersonal interaction are considered. The results of the empirical researches disclosing some laws of communication and interaction of schoolchildren and first-year students of college with some significant peers and adults are presented. It is shown that the sum total of referential relations of pupils with their nearest environment represents the complete system, the basis of which is interaction with parents, teachers, and peers. Thus, the parental family is perceived by pupils as the main reference group, and interpersonal relations outside this group are less important.

About the Authors

O. . Krushelnitskaya
Moscow State Regional University
Russian Federation


V. . Orlov
Moscow City University of Psychology and Education
Russian Federation


References

1. Анцупов А.Я., Шипилов А.И. Конфликтология. - СПб., 2008. - 496 с.

2. Божович Л.И. Личность и ее формирование в детском возрасте. - СПб., 2009. - 400 с.

3. Кондратьев М.Ю. Слагаемые авторитета. - М., 1988. - 78 с.

4. Кондратьев М.Ю. Социальный психолог в общеобразовательном учреждении. - М., 2007. - 224 с.

5. Кондратьев М.Ю., Крушельницкая О.Б. Слагаемые директорского авторитета // Директор школы. - 2000. - № 3. - С. 19-24.

6. Крушельницкая О.Б. Подросток в системе референтных отношений. - М., 2008. - 204 с.

7. Крушельницкая О.Б., Лобанов М.В. К вопросу о взаимосвязи личностного самоопределения и системы референтных отношений школьников // Социальная психология малых групп: Материалы II Всероссийской научно-практической конференции, посвященной памяти профессора А.В. Петровского. 25-26 октября 2011 г. - М., 2011. - С. 381-384.

8. Орлов В.А. Характер взаимосвязи уровня гармоничности отношений в семье и статуса подростка в учебной группе // Социальная психология малых групп: Материалы II Всероссийской научно-практической конференции, посвященной памяти профессора А.В. Петровского. 25-26 октября 2011 г. - М., 2011. - С. 126-129.

9. Орлов В.А., Лучко М.В. Влияния типа внутрисемейных отношений на статус подростка в учебной группе // Личность и группа в образовательном пространстве. Сборник научных трудов. Вып. 4 / под ред. О.Б. Крушельницкой. - М., 2011 - С. 85-91.

10. Петровский А.В. Трехфакторная модель значимого другого // Вопросы психологии. - 1991. - № 1. - С. 7-18.

11. Социальная психология : словарь / ред. М.Ю. Кондратьев. - М.; СПб., 2005. - 175 с. (Психологический лексикон : энцикл. слов. в 6 т. / под общ. ред. А.В. Петровского).

12. Шнейдер Л.Б. Основы семейной психологии. - М., 2010. - 928 с.

13. Mead G.H. Mind, Self, and Society. Chicago: 1934. University of Chicago Press, 1934. - XXXVIII. - 400 p.


Review

Views: 136


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 2949-5113 (Print)
ISSN 2949-5105 (Online)