Preview

Bulletin of the State University of Education. Series: Psychology

Advanced search

Some psychophysiologic and ethnocultural peculiarities of a music teachers noo-humanistic outlook formation

Abstract

The article explores music teachers ethnocultural,
psycho-physiologic prerequisites of thinking and
abilities in the process of noo-humanistic outlook training. The
didactic potential of motion skills, typical for music thinking, as
well as its nature-congruence are defined in terms of noohumanistic
pedagogics. Ethno-cultural specific character of
Kazakh traditional music («culture of states», meditativity,
virtuality) stimulates comprehension of noo-humanistic
concepts.

About the Author

Р. Шиндаулова
Российский университет дружбы народов (Москва)
Russian Federation


References

1. Аманов Б.Ж., Мухамбетова А.И. Казахская тра- диционная музыка и ХХ век. - Алматы, 2002. - 544 с.

2. Асафьев Б. О народной музыке / Сост. И. Зем- цовский, А. Кунанбаева. - М.-Л., 1987. - 248 с.

3. Аязбекова С.Ш. Картина мира этноса: Коркут- Ата и философия музыки казахов. - Алматы, 1999. - 285 с.

4. Бобровский В.П. Тематизм как фактор музы- кального мышления. Очерки: В 2-х вып. Вып.1. - М., 1989. - 268 с.

5. Бьюзен Т., Бьюзен Б. Супермышление / Пер. сангл. Е.А. Самсонов. - Мн., 2003. - 304 с.

6. Готсдинер А.Л. Музыкальная психология. - М., 1993. - 190 с.

7. Затаевич А.В. 1000 песен казахского народа. - М., 1963 - 605 с.

8. Мухамбетова А.И. Культура кочевников на рубе- же веков. - Алматы, 1995. - 144 с.

9. Шиндаулова Р.Б. Музыковедческий аспект фор- мирования ноогуманистической мировоззрен- ческой культуры у будущего учителя музыки // Инициативы ХХI в. - М., 2011. - № 3. - С. 53-57.

10. Шиндаулова Р.Б. Некоторые особенности пси- холого-этнокультурологического аспекта но- огуманистической педагогики //Психология этнокультурного образования: Материалы Междунар. научно-практ. конф. «VII Левитов- ские чтения в МГОУ» (Москва, 18-19 апреля 2012). - М., 2012. - С. 68-71.


Review

Views: 35


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 2949-5113 (Print)
ISSN 2949-5105 (Online)