Preview

Bulletin of the State University of Education. Series: Psychology

Advanced search

TOLERANCE OF UNCERTAINTY, INTELLIGENCE, AND PERSONALITY TRAITS: A CROSS-CULTURAL STUDY ON RUSSIAN AND AMERICAN STUDENTS

https://doi.org/10.18384/2310-7235-2021-1-20-31

Abstract

Aim. The cross-cultural comparison of the relationships between intelligence and other components of intellectual-personal potential (Big Five traits and tolerance of uncertainty) in Russian and American students. Methodology. The ICAR (International Cognitive Ability Resource) test was used, as well as Ten Item Personality Inventory (TIPI), and Bunder’s Questionnaire. The intercorrelations between these measures in two student samples - Russian (n = 364) and American (n = 209) were compared. Results. Tolerance of uncertainty showed positive correlations with openness to experience in both student samples; in the American sample it correlates positively with fluid intelligence. Intolerance of uncertainty showed negative correlation with openness to experience and positive correlation with conscientiousness in the Russian sample. In the American sample intolerance of uncertainty negatively correlated with accord. In the Russian sample accord correlates negatively with verbal intelligence. Research implications. The findings contribute to the knowledge on cross-cultural similarities and differences between the American and Russian students on the relationships between intelligence, personality traits, and attitudes towards uncertainty.

About the Authors

M. S. Zirenko
Lomonosov Moscow State University, Department of Psychology
Russian Federation


T. V. Kornilova
Lomonosov Moscow State University, Department of Psychology
Russian Federation


References

1. Корнилов С. А. Кросс-культурная инвариантность аналитических, творческих и практических способностей российских, английских и американских учащихся: автореф. дис. … канд. психол. наук. М., 2012. 34 с.

2. Корнилов С. А., Григоренко Е. Л. Методический комплекс для оценки академических, творческих и практических способностей студентов // Психологический журнал. 2010. Т. 31. № 2. С. 90-103.

3. Корнилов С. А., Григоренко Е. Л., Смирнов С. Д. Лонгитюдное исследование академических, творческих и практических способностей как предпосылок успешности обучения // Вопросы психологии. 2009. № 5. С. 138-149.

4. Корнилова Т. В. Интеллектуально-личностный потенциал человека в условиях неопределенности и риска. СПб., 2016. 334 с.

5. Корнилова Т. В. Толерантность к неопределенности и интеллект как предпосылки креативности // Вопросы психологии. 2010. № 5. С. 3-12.

6. Корнилова Т. В., Новикова М. А. Самооценка в структуре интеллектуально-личностного потенциала человека // Психологический журнал. 2011. Т. 32. № 2. С. 25-35.

7. Корнилова Т. В., Чумакова М. А. Апробация краткого опросника Большой пятерки (TIPI, КОБТ) // Психологические исследования: [сайт]. 2016. Т. 9. № 46. URL: http://psystudy.ru (дата обращения: 02.08.2020).

8. Корнилова Т. В., Чумакова М. А. Шкалы толерантности и интолерантности к неопределенности в модификации опросника С. Баднера // Экспериментальная психология. 2014. Т. 7. № 1. С. 92-110.

9. Леонтьев А. Н. К вопросу о сознательности учения // Психологическая наука и образование. 1997. № 1. С. 11-14.

10. Малахова С. И. Связь психометрического интеллекта с личностной саморегуляцией студентов: автореф. дис. … канд. психол. наук. М., 2013. 32 с.

11. Психометрические свойства модифицированной батареи Интернационального Ресурса Когнитивных Способностей (ICAR) / Т. В. Корнилова, С. А. Корнилов, М. С. Зиренко, М. А. Чумакова // Национальный психологический журнал. 2019. Т. 35. № 3. С. 32-45.

12. Смирнов С. Д. Показатели интеллектуального потенциала студентов как предикторы успешности обучения в вузе // Известия международной академии наук высшей школы. 2012. Т. 59. № 1. С. 206-226.

13. Ушаков Д. В. Психология интеллекта и одарённости. М., 2011. 464 с.

14. Ackerman P. L., Heggestad E. D. Intelligence, personality, and interests: evidence for overlapping traits // Psychological bulletin. 1997. Vol. 121. № 2. P. 219-245.

15. Chamorro Premuzic T., Furnham A. A possible model for understanding the personality intelligence interface // British Journal of Psychology. 2004. Vol. 95. № 2. Р. 249-264.

16. Chamorro-Premuzic T., Furnham A. Intellectual competence and the intelligent personality: A third way in differential psychology // Review of General Psychology. 2006. V. 10. № 3. Р. 251-267.

17. Condon D. M., Wilt J., Cohen C. A., Revelle W., Hegarty M., Uttal D. H. Sense of direction: General factor saturation and associations with the Big-Five traits // Personality and Individual Differences. 2015. Vol. 86. P. 38-43.

18. Dobson P. An investigation into the relationship between neuroticism, extraversion and cognitive test performance in selection // International Journal of Selection and Assessment. 2000. Vol. 8. № 3. P. 99-109.

19. Furnham A., Monsen J. Personality traits and intelligence predict academic school grades // Learning and Individual Differences. 2009. V. 19. № 1. P. 28-33.

20. Furnham A., Moutafi J., Chamorro Premuzic T. Personality and intelligence: Gender, the Big Five, self estimated and psychometric intelligence // International Journal of Selection and Assessment. 2005. Vol. 13. № 1. P. 11-24.

21. Johnson W., Bouchard Jr. T. J. Sex differences in mental abilities: g masks the dimensions on which they lie // Intelligence. 2007. Vol. 35. № 1. P. 23-39.

22. Kornilova T. V., Kornilov S. A., Chumakova M. A. Subjective evaluations of intelligence and academic self-concept predict academic achievement: Evidence from a selective student population // Learning and Individual Differences. 2009. Vol. 19. № 4. P. 596-608.

23. Moutafi J., Furnham A., Tsaousis I. Is the relationship between intelligence and trait Neuroticism mediated by test anxiety? // Personality and Individual Differences. 2006. Vol. 40. № 3. P. 587-597.

24. Mullis I. V. S., Martin M. O., Gonzalez E. J., Kennedy A. M. PIRLS 2001 international report: IEA’s study of reading literacy achievement in primary school in 35 countries: [Электронный ресурс]. [2003]. URL: https://timss.bc.edu/pirls2001i/pdf/p1_IR_book.pdf (дата обращения: 26.07.2020).

25. Noftle E. E., Robins R. W. Personality predictors of academic outcomes: big five correlates of GPA and SAT scores // Journal of Personality and Social Psychology. 2007. Vol. 93. № 1. P. 116-130.

26. O’Connor M. C., Paunonen S. V. Big Five personality predictors of post-secondary academic performance // Personality and Individual differences. 2007. Vol. 43. № 5. Р. 971-990.

27. Silvia P. J., Sanders C. E. Why are smart people curious? Fluid intelligence, openness to experience, and interest // Learning and Individual Differences. 2010. Vol. 20. № 3. P. 242-245.

28. Vedel A. The Big Five and tertiary academic performance: A systematic review and meta-analysis // Personality and Individual Differences. 2014. Vol. 71. P. 66-76.

29. Wallentin M. Putative sex differences in verbal abilities and language cortex: A critical review // Brain and Language. 2009. Vol. 108. № 3. P. 175-183.

30. World Values Survey [Электронный ресурс]. URL: http://www.worldvaluessurvey.org/WVSOnline.jsp (дата обращения: 26.07.2020).


Review

Views: 123


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 2949-5113 (Print)
ISSN 2949-5105 (Online)