Preview

Bulletin of the State University of Education. Series: Psychology

Advanced search

ETHICAL AND HUMANISTIC POTENTIAL OF HIGHER EDUCATION TEACHING PRACTICE SYSTEM AS A BASIS FOR PROFESSIONAL AND PERSONAL DEVELOPMENT OF FUTURE SOCIAL TEACHER

Abstract

The article describes the essence of professional
and personal development, defines its importance for
future social teachers. The problem of ethic-humanist potential
is revealed both through the essential characteristics of
future social teachers professional and personal development
and through the importance of humanistic and ethical
values formation. The author analyzes the peculiarities of students
personal development and substantiates ethical and
humanistic potential of the higher education teaching practice
system being the basis of future social teachers professional
and personal development. The antinomic characteristics of
the definition studied are singled out.

About the Author

И. Танвель
Московский государственный областной университет
Russian Federation


References

1. Абрамова Г.С. Возрастная психология : Учеб- ное пособие для студентов вузов. - М., 2000. - 624 с.

2. Абульханова К.А. Психология и сознание лично- сти (Проблемы методологии, теории и исследо- вания реальной личности): Избранные психоло- гические труды. - М., 1999. - 224 с.

3. Вестник Красноярского государственного педа- гогического университета им. В.П. Астафьева. Т. 1. Психолого-педагогические науки. - Красно- ярск, 2011. - № 3 (17) - 316 с.

4. Иванова Л.К. Гуманистический ценностный по- тенциал вузовской учебно-производственной практики социальных педагогов : Дис. ...канд. пед. наук. - Тамбов, 2002. - 202 c.

5. Косарецкий С.Г. Психологические условия раз- вития профессионального сознания будущих педагогов : Дис. ...канд. психол. наук. - Москва, 1999. - 123 c.

6. Ожегов С.И., Шведова Н.Ю. Толковый словарь русского языка: 80000 слов и фразеологических выражений / Российская АН.; Российский фонд культуры; - 3-е изд., стереотипное - М., 1995. - 928 с.

7. Садовая Л.В. Формирование профессионально- этической конвенциональности будущего учи- теля в образовательном процессе вуза : Дис. ... канд. пед. наук. - Брянск, 2009. - 220 с.: ил.

8. Слободчиков В.И., Исаев Е.И. Психология чело- века: Введение в психологию субъективности: Учебное пособие для вузов. - М., 1995. - 384 с.

9. Стрюкова Г.А. Гуманистический потенци- ал профессионально детерминированной воспитательной системы / Фундаменталь- ные исследования. - 2011. - № 8 - С. 61-64 URL: www.rae.ru/fs/?section=content&op=show_ article&article_id=7796561 (дата обращения: 10.05.2012). 10. Толковый словарь русского языка: В 4 т. - Т. 3 / Под ред. проф. Д. Ушакова. - М., 1996. - 712 с.

10. Франкл В. Человек в поисках смысла: Сбор- ник: Пер. с англ. и нем. / Общ. ред. Л.Я. Гозмана и Д.А. Леонтьева; вст. ст. Д.А. Леонтьева. - М., 1990. - 368 с: ил.

11. Фромм Э. Иметь или быть? / Э. Фромм; общ. ред. и предисл. В.И. Добреньков. 2-е изд., доп. - М., 1990. - 336 с.

12. Шмелева Н.Б. Профессионально-личностное становление специалиста социальной сферы. - Ульяновск, 1997. - 240 с.

13. Эриксон Э. Идентичность: юность и кризис / Пер. с англ.; общ. ред. и предисл. А.В. Толстых. - М., 1996. - 344 с.


Review

Views: 69


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 2949-5113 (Print)
ISSN 2949-5105 (Online)