Preview

Bulletin of the State University of Education. Series: Psychology

Advanced search

FEATURES OF MODERN FIRST GRADERS SCHOOL ADAPTATION

Abstract

The article is devoted to the description of the
current tendencies of school childrens adaptation to school in
the conditions of modernization of education system in Russia
as well as to the description of the change of external
and internal patterns of childrens intellectual development.
The author considers fundamental and applied approaches
to studying the adaptation process, describes motivational
and social components of school adaptation. The emotional
attitude to school is described as an indicator of school adaptation
success. Besides, the article presents the gender
features of school adaptation process. The research results
enable to state that theres some mismatch between the adaptation
components. The social motivation is the main motive
for the first graders; children are able to cooperate and
collaborate successfully but the majority of them feel anxiety
about communicating with the teacher. The motivational component
is more indicative for girls than for boys and the social
component- for boys than for girls.

About the Author

А. Нисская
Московский государственный университет имени М.В. Ломоносова
Russian Federation


References

1. Битянова М.Р. Социальная психология. - СПб., 2008. - 368 с.

2. Божович Л.И. Личность и ее формирование в детском возрасте. - СПб., 2008. - 398 с.

3. Булгаков А.В. Дизайн группы как возможное ин- тегральное понятие в изучении и управлении межгрупповой адаптацией // Вестник МГОУ. Се- рия «Психологические науки», 2011. - № 1. - С. 45-53.

4. Венгер А.Л., Цукерман Г.А. Психологическое об- следование младших школьников. - М., 2005. - 159 с.

5. Гуткина Н.И. Психологическая готовность к школе. - СПб., 2004. - 208 с.

6. Карабанова О.А. Социальная ситуация разви- тия ребенка: структура, динамика, принципы коррекции: дис. …д-ра психол. наук. - М., 2002. - 379 с.

7. Климов Е.А. Введение в психологию труда. - М., 2004. - 336 с.

8. Коблик Е.Г. Первый раз в пятый класс! Програм- ма адаптации детей к средней школе. - М., 2003. - 122 с.

9. Максимова М.В. Психологические условия школьной адаптации: дис. …канд. психол. наук.

10. - М., 1994. - 199 с.

11. Мухина В.С. Возрастная психология: феномено- логия развития, детство, отрочество. - М., 2009. - 640 с.

12. Прихожан А.М. Тревожность у детей и подрост- ков: психологическая природа и возрастная ди- намика. - М.; Воронеж, 2000. -304 с.

13. Психология развития: учебник / Т.Д. Марцин- ковская, Т.М. Маркотина, Т.Г. Стефаненко и др.; под ред. Т.Д. Марцинковской. - М., 2005. - 528 с.

14. Стефаненко Т.Г. Этнопсихология. - М., 2004. - 368 с.

15. Цылев В.Р. О связи диагностики психологиче- ской готовности детей к школе и содержания коррекционных занятий // Психологическая на- ука и образование, 2000. - № 1. - С. 71-77.

16. Шульга Т.И., Шляпников В.Н. Особенности во- левой регуляции в процессе овладения профес- сиональной деятельностью // Вестник МГОУ. Серия «Психологические науки», 2009. - № 2. - С. 85-91.

17. Шульга Т.И. Специфика оказания помощи се- мьям группы риска // Вестник МГОУ. Серия «Психологические науки», 2010. - № 4. - С. 40-44.

18. Шульга Т.И. Эмоционально-волевой компо- нент психологической готовности к обучению школьников // Вестник МГОУ. Серия «Психоло- гические науки», 2012. - № 1. - С. 60-66.


Review

Views: 71


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 2949-5113 (Print)
ISSN 2949-5105 (Online)