Preview

Bulletin of the State University of Education. Series: Psychology

Advanced search

SOCIAL-PSYCHOLOGICAL COMPETENCE OF STUDENTS AS A PREDICTOR OF THEIR PERCEPTION OF MEANINGFULNESS AND QUALITY OF LIFE

Abstract

The article is about the impact of socio-psychological
competence of students of different educational
levels on their subjective well-being and meaningfulness of
their living. The article presents the results of the empiric research
analysis aimed at studying the problem. The author
mentions some universal and specific (depending on the students
educational level) determinants of students subjective
life quality. The author considers students to be those who
go to school, study at technical schools and at professional
retraining courses. The determinants studied are some of
socio-psychological competencies.

About the Author

А. Квитчастый
Московский городской психолого-педагогический университет
Russian Federation


References

1. Бахарева Н.К. Субъективное благополучие как системообразующий фактор толерантности: ав- тореф. дис. …канд. психол. наук. - Хабаровск, 2004. - 22 с.

2. Ерохина Е.В. Стратегии преодолевающего поведе- ния и социальной адаптации при различных про- филях эмоционального интеллекта: автореф. дис. …канд. психол. наук. - Краснодар, 2011. - 25 с.

3. Иванников В.А. Психологические механизмы во- левой регуляции: Учеб. пособие. - 3-е изд. СПб., 2006. - 208 с.

4. Крейг Г. Психология развития. - СПб., 2000. - 992 с.

5. Краткий психологический словарь / под общ. ред. А.В. Петровского, М.Г. Ярошевского. - Ро- стов н/Д., 1999. - 512 с.

6. Кривцова Е.В. Толерантность личности в систе- ме структурно-содержательных характеристик ценностного самоопределения: автореф. дис. … канд. психол. наук. - Хабаровск, 2010. - 23 с.

7. Кузьмин Е.С. Социально-психологические осо- бенности личности / Е.С. Кузьмин, А.А. Бодалев // Социальная психология личности. - Л., 1974. - С. 8-13.

8. Мещерякова И.Н. Развитие эмоционального ин- теллекта студентов-психологов в процессе обу- чения в вузе: автореф. дис. …канд. психол. наук. - Курск, 2011. - 25 с.

9. Панченко С.А. Развитие толерантности как ус- ловие сохранения психологического здоровья подростков: автореф. дис. …канд. психол. наук. - Ставрополь, 2007. - 26 с.

10. Петровская А.С. Эмоциональный интеллект как детерминанта результативных параметров и процессуальных характеристик управленче- ской деятельности: автореф. дис. …канд. психол. наук. - Ярославль, 2007. - 25 с.

11. Райс Ф. Психология подросткового и юноше- ского возраста. - СПб., 2000. - 624 с.

12. Толстикова С.Н. Развитие коммуникативной толерантности у будущих социальных педагогов системы образования: дис. …канд. психол. наук. - Калуга, 2002. - 176 с.

13. Шнейдер Л.Б. Профессиональная идентичность: Структура, генезис и условия становления: дис. …докт. психол. наук: 19.00.13. - М., 2001. - 327 с.

14. Buhrmester D., Furman W., Wittenberg M.T., &

15. Reis H.T. Five domains of interpersonal competence in peer relationships // Journal of Personality and Social Psychology, 1988, 55. - 991-1008.

16. Meichenbaum D., Butler L., & Gruson L. Toward a conceptual model of social competence. In J. D. Wine & M. D. Smye (Eds.), Social competence. New York: Guilford, 1981. - Pp. 36-60.

17. Riggs N.R., Jahromi L.B., Razza R.P., Dillworth-

18. Bart J.E., Mueller U. Executive function and the promotion of social-emotional competence // Journal of Applied Developmental Psychology, 2006. - № 27. - P. 300-309.


Review

Views: 71


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 2949-5113 (Print)
ISSN 2949-5105 (Online)