Preview

Bulletin of the State University of Education. Series: Psychology

Advanced search

THE STUDY OF PRIMARY SCHOOL CHILDRENS ABILITY TO SYMPATHIZE AND TO GIVE MORAL JUDGEMENT

Abstract

The article is devoted to the questions of primary
school childrens moral development. The article grounds the
necessity of forming moral standards on the emotional, cognitive
and behavioral levels of modern school childrens personality
in modern school system. The author`s understanding
of the evolution of such concepts as: ethics, moral judgment,
empathy in philosophical and psychological research of the
past and the contemporary period is presented in this article.
The cognitive basis of the childs transition to more mature
levels of moral development is explained. The results of the
research of cognitive and emotional components of school
childrens moral development are shown as an interrelation of
the following characteristics: the childs ability to empathy, his
ability to emotionally understand the other persons emotional
state, the flexibility of his moral judgments.

About the Author

Н. Байковская
Московский городской психолого-педагогический университет
Russian Federation


References

1. Бердяев Н.А. О человеке, его свободе и духовно- сти. - М., 1999. - 321 с.

2. Гаврилова Т.П. Понятие эмпатии в зарубежной психологии // Вопросы психологии, 1975. - № 2. - С. 147-158.

3. Дробницкий О.Г. Понятие морали: историко- критический очерк // Дробницкий О.Г. Мораль- ная философия: Избр. труды. - М., 2002. - С. 11- 342.

4. Запорожец А.В. Эмоциональное развитие до- школьника. - М., 1985. - 176 с.

5. Мухина B.C. К проблеме социального развития ребенка // Психологический журнал, 1980. - № 5. - Т. 1. - С. 43-53.

6. Соловьев В.С. Сочинения в двух томах, Т.1 - М., 1989. - 688 с.

7. Субботский Е.В. Исследования проблемы взаи- мопомощи и альтруизма в зарубежной психо- логии // Вопросы психологии, 1977. - №1. - С. 164-171.

8. Счастная Т.Н. Способность к сопереживанию у детей среднего и старшего дошкольного возрас- та. - М., 1987. - 23 с.

9. Фромм Э. Бегство от свободы. Человек для само- го себя. - М., 2004. - 400 с.

10. Фундаментальное ядро содержания общего об- разования (серия «Стандарты второго поколе- ния») / Под ред. В.В. Козлова, А.М. Кондакова. - М., 2011. - 40 с.

11. Piaget J. The moral judgment of the child. - London, 1932. - 418 с.

12. Kohlberg. L. The Philosophy of Moral Development, San Francisco, CA: Harper & Row, 1981 - 441 с.

13. Kohlberg L. The development of children's orientations toward a moral order, Vita Humana, 1963. - № 6. - Pр. 11-35.

14. Rogers Carl R. Empathic: an unappreciated way of being. The counseling psychologist, 1975. - Vol. 5. - № 2-10.


Review

Views: 56


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 2949-5113 (Print)
ISSN 2949-5105 (Online)