INCREASED SCHOOL ANXIETY AS A FACTOR BRINGING DOWN THE FIFTH GRADE SCHOOLCHILDRENS PROGRESS
Abstract
anxiety as a basic one. It is stated that anxiety may be natural
and useful within normal limits. But at higher and high levels
it becomes destructive for the cognitive activity of junior
schoolchildren and teenagers.
It is stated that theres a risk of anxiety increase to higher
and high levels during schoolchildrens transition from primary
to secondary school, namely, when they are becoming the
fifth grade students. The article presents the results of an
experimental research aimed at identifying the fifth grade
schoolchildrens level of anxiety, its reasons and connection
with their progress in learning.
References
1. Бикметова А.К. Особенности эмоционально-во- левой регуляции школьников при переходе из начальной в среднюю школу. Автореф. дисс. … канд. психол. наук. - М., 2011. - 27 с.
2. Битянова М.Р. Организация психологической ра- боты в школе. - М., 1999. - 38 с.
3. Венгер А.Л. На что жалуетесь? Выявление и коррекция неблагоприятных вариантов разви- тия личности детей и подростков. - М.; Рига, 2000. - 59 с.
4. Иванова Л.С. Проблемно-ориентированное со- провождение школьников с проявлениями деза- даптации: Автореф. дисс. …канд. психол. наук.- М., 2003. - 21 с.
5. Имедадзе Н.В. Тревожность как фактор учения в дошкольном возрасте // Психологические ис- следования / Ред. А.С. Прангишвили. - Тбилиси, 1996. - С.49-58.
6. Климова Е.М. Когнитивные стратегии приня- тия решения школьниками и их взаимосвязь с успешностью обучения: Автореф. дисс. …канд. психол. наук. - М., 2008. - 22 с.
7. Кочубей Б.И., Новикова Е.В. Эмоциональная устойчивость школьника. - М., 1988. - 54 с.
8. Левитов Н.Д. О психических состояниях челове- ка. - М., 1964. - 211 с.
9. Левитов Н.Д. Психология характера. М., 1969. - 351 с.
10. Матвеева О.А., Львова Е.А. Помощь в адапта- ции к средней школе: психолого-педагогическое сопровождение 5-6 классов // Психологическая наука и образование, 2001. - №3. - С. 57-80.
11. Микляева А.В., Румянцева П.В. Школьная тре- вожность: диагностика, коррекция, развитие. - СПб., 2004. - 24 с.
12. Потёмкина О.Ф. Графические методы в психо- логической диагностике. - М., 1992. - 75 с.
13. Прихожан А.М. Психология тревожности: до- школьный и школьный возраст. - СПб., 2009. - 191 с.
14. Хабирова Е.Р. Тревожность и её последствия // Ананьевские чтения, 2003. - СПб., 2003. - С. 301- 302.