Preview

Bulletin of the State University of Education. Series: Psychology

Advanced search

THE EMPIRICAL STUDY OF SCHOOL TEENAGERS «PROFESSIONAL BURNOUT»

Abstract

The article explores the problem of
«professional burnout» among school-aged children. It
analyzes the empirical studies, which provide a detailed
interpretation of «professional burnout» features among
schoolchildren. While analyzing the author took into
account the socio-psychological characteristics of
teenagers educational motivation. The article states that the
«professional burnout» syndrome is typical for teenagers.
Fixed patterns and correlations allow to assert that the
degree of the «professional burnout» among schoolchildren
is interconnected with two factors: a) social-psychological
aspects of relationships in «student - student» and «student
- teacher» systems; b) the level of educational motivation
of teenagers.

About the Author

А. Зубкова
Московский психолого-педагогичсекий университет
Russian Federation


References

1. Киселев А.В. Сравнительное исследование осо- бенностей интрагруппового структурирования учебных групп разного типа и уровня развития (на примере общеобразовательной школы, кол- леджа и ВУЗа): автореф. дисс. ...канд. психол. наук. - М., 2010. - 182 с.

2. Кричевский Р.Л., Дубовская Е.М. Социальная психология малой группы. - М., 2001. - 318 с.

3. Никулин С.А., Сачкова М.Е. Особенности пози- ции среднестатусного подростка в системе от- ношений школьного класса // Психологическая наука и образование, 2010. - № 5. - C. 60-67.

4. Фельдштейн Д.И. Психологические особенности развития личности в подростковом возрасте // Вопросы психологии, 1988. - № 6. - С. 31-41.


Review

Views: 59


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 2949-5113 (Print)
ISSN 2949-5105 (Online)