SOME ASPECTS OF THE PROBLEM OF ASSESSMENT OF COMPETENCIES OF FUTURE SOCIAL EDUCATORS
Abstract
differences underlying the problems of understanding and
usage of the word competency, which is often confused
with the word competence. The article notes the ambiguity
of the notion of competence mentioned by researchers,
which brings about problems in selecting diagnostic and
assessment tools for competencies. It gives particular
examples of competencies that may be developed in the
course of training a future social educator.
References
1. Булгаков А.В., Суркова Л.М. Профессиональ- ные компетенции психолога-перинатолога: Монография. М., 2004. 112 с.
2. Деркач А.А. Акмеологические основы развития профессионала. М., 2004. 752 с.
3. Деркач А.А., Маркова А.К. Профессиограмма государственного служащего. М., 1999. 365 с.
4. Деркач А.А. Акмеологические основы управ- ленческой деятельности. М., 2000. 536 с.
5. Зимняя И.А. Ключевые компетенции - новая парадигма результата образования // Высшее образование сегодня, 2003. № 5. С. 34-42.
6. Кузьмина Н.В. Профессионализм личности преподавателя и мастера производственного обучения. М., 1990. 324 с.
7. Маркова А.К. Психология профессионализма. М., 1996. С. 34-35.
8. Равен Дж. Компетентность в современном об- ществе: Выявление, развитие и реализация / Пер. с англ. М., 2002. 396 с.