Preview

Bulletin of the State University of Education. Series: Psychology

Advanced search

ETHNO-CULTURAL EDUCATION AS A PSYCHOLOGICAL PREREQUISITE FOR THE ACTIVITIES OF PUBLIC ORGANIZATIONS OF RUSSIAN GERMANS AIMED AT ETHNIC IDENTITY PRESERVATION

Abstract

The article presents the results of empirical
research on the psychological aspects of the activities of
the International Union of German Culture intended for the
preservation of ethnic identity of Russian Germans. The
author underlines the idea that these issues should be
approached systematically and that learning the native
language is a top priority. The author also substantiates the
importance of a program of ethno-cultural education. It can
become an important tool for the joint activities of public
organizations and high schools aimed at the preservation of
ethnic identity of national minorities (including the Germans
of Russia).

About the Authors

А. Булгаков
Московский государственный областной университет
Russian Federation


О. Мартенс
Международный союз немецкой культуры
Russian Federation


References

1. Булгаков А.В. Психологические особенности межгрупповой адаптации преподавателей и студентов в вузе // Вестник МГОУ. Серия «Пси- хологические науки», 2007. № 3. С. 71-84.

2. Булгаков А.В. Результаты мониторинга и оцен- ки эффективности проводимой работы по из- учению немецкого языка для российских нем- цев (июль - октябрь 2009 года) // Актуальные вопросы изучения и преподавания немецкого языка: Язык как основа сохранения и развития идентичности российских немцев: Материалы международной научно-практической языко- вой конференции. Москва, 28 октября - 01 но- ября 2009 г. М., 2010. С. 81-91.

3. Национальный состав и владение языками, гражданство // Всероссийская перепись на- селения 2002 года. Федеральная служба го- сударственной статистики. Т. 4. М., 2004. [электронный ресурс] URL: http://ru.wikipedia. org/wiki/российские немцы [дата обращения: 13.10.2011].

4. Немцы России: общественные организации, учреждения и партнеры: Справочник. М., 2008. - 400 с.

5. Орлова Е.А., Булгаков А.В., Колесник Н.Т. Кон- цепция психолого-педагогического сопрово- ждения детей и подростков группы риска в об- разовательной среде. М., 2008. 48 с.

6. Паниотто В.И., Максименко В.С. Количествен- ные методы в социологических исследованиях. Киев, 1982. 200 c.

7. Шнейдер Л.Б. Профессиональная идентич- ность: опыт теоретико-экспериментального ис- следования. Монография. М., 2004. 256 с.

8. Шнейдер Л.Б., Вальцев С.В. Социально-психо- логические особенности национального мента- литета. М.; Воронеж, 2009. 208 с.


Review

Views: 38


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 2949-5113 (Print)
ISSN 2949-5105 (Online)