THE DEVELOPMENT OF SOCIAL PEDAGOGY PARADIGM IN RUSSIA
Abstract
the article shows that social pedagogy has gone
through the hardships of its paradigm formation and development.
The analysis of pedagogic paradigm change
in the 20th century allowed the author to compare social
pedagogy paradigms of the beginning and the end of the
20th century and to explain them by means of phenomenological
method. The logic of poly-paradigmatic development
combines the theories of social education, care,
educational environment (or third educational space),
educational and micro-society space interaction and the
theory of professional education in social pedagogy.
References
1. Андреева А.И. Антологии по истории социаль- ной педагогики. М., 2000. 176 с.
2. Кун Томас. Структура научных революций. М., 2003. 310 с.
3. Краевский В.В. Методология педагогики. М., 2010. 400 с.
4. Липский И.А. Методологические риски развития социальной педагогики // Педагогика. 2009. № 3. С. 24-33.
5. Мальковская Т.Н. Смена парадигм воспитания как социально-педагогическая проблема: Информа- ционный сборник. Вып. 8. М., 1990. С. 1-31.
6. Наторп П. Социальная педагогика. СПб., 1911. 360 с.
7. Никитина Л.Е. Социальная педагогика. М., 2003. 272 с.
8. Рябкова Н.Г. Философское осмысление социаль- но-педагогической деятельности. К вопросу ме- тодологии профессиональной подготовки соци- ального педагога // Вестник МГОУ, 2007. № 2. С. 324-328.
9. Словарь философских терминов. М., 2010. 736 с.
10. Социальная педагогика: вопросы теории и прак- тики / В.Г. Бочарова, Б.З. Вульфов, М.П. Гурья- нова и др. М., 1994. 109 с.
11. Хайдеггер М. Бытие и время. Харьков, 2003. 503 с.
12. Шацкий С.Т. Педагогические сочинения: в 2-х тт. М., 1980.