PERSONAL POSITION AS FACTOR OF OVERCOMING INTELLECTUAL PASSIVITY OF PRIMARY SCHOOLCHILDREN
Abstract
of personal position on overcoming intellectual passivity
of primary schoolchildren. A number of studies give
characteristics of poorly performing pupils which are very
similar to manifestations of intellectual passivity, however,
the term intellectual passivity is not always used and the
focus is shifted to the causes of underachievement. In
this case the nature of intellectual passivity drops out of
the research and the problem of overcoming difficulties in
learning comes to the fore. An important condition for overcoming
the intellectual passivity is transforming schoolchildrens
internal position.
References
1. Богоявленская Д.Б. Психологические основы интеллектуальной активности: Автореф. докт. дис. М., 1988. 25 с.
2. Божович Л.И. Личность и ее формирование в детском возрасте. Питер, 2008. 398 с.
3. Лейтес Н.С. Возрастная одарённость и индиви- дуальные различия. М., 2003. 463 с.
4. Маркова А.К. Формирование мотивации учения в школьном возрасте. М., 1983. 113 с.
5. Матюхина М.В. Мотивация учения младших школьников. М., 1984. 234 с.
6. Менчинская Н.А. Проблемы учения и умствен- ного развития школьника. М., 1989. 187 с.
7. Орлова Л.В. Интеллектуальная пассивность младших школьников: Автореф. канд. дис. М., 1991. 23 с.
8. Славина Л.С. Трудные дети. М., 1998. 447 с.
9. Юркевич В.С. Развитие начальных уровней поз- навательных потребностей школьника // Вопр. психол. 1980. № 2. С. 83-92.
10. Чудновский В.Э. Становление личности и про- блема смысла жизни. М., 2006. 767 с.