MULTICULTURAL EDUCATIONAL ENVIRONMENT EFFECT ON SCHOOLCHILDRENS INTER-GROUP ADAPTATION
Abstract
study of the influence of multicultural educational
environment of school on the level of ethnic identity and
tolerance of schoolchildren. A content analysis of the characteristics
of school learning environments was done. The
levels of migrant and local childrens adaptation in multicultural
educational environment were examined and compared,
depending on the program to optimize inter-group
adaptation. Interconnections between common characteristics
of interactions and ways of their regulation were
revealed.
References
1. Булгаков А.В., Логинова В.В. Концепция лич- ностно-профессионального становления инос- транных студентов в образовательной среде российского вуза: обоснование и апробация. Монография. М., 2009. 265 с.
2. Булгаков А.В. Психологическая теория и прак- тика межгрупповой адаптации (по материалам экспериментального исследования на кораблях ВМФ России). Монография. М., 2006. 229 с.
3. Горячев Ю.А., Захаров В.Ф., Курнешова Л.Е. и др. Интеграция мигрантов средствами образо- вания: опыт Москвы. М., 2008. 168 с.
4. Образовательная система школы: проектирова- ние, организация, развитие / Под ред. В.А. Ясви- на и В.А. Карпова. М., 2002. 146 с.
5. Психологическая помощь мигрантам: травма, смена культуры, кризис идентичности / Под ред. Г.У. Солдатовой. М., 2002. 479 с.
6. Ясвин В.А. Психологическое моделирование об- разовательных сред // Психологический журнал, 2000. Т. 21. № 4. С. 79-88.