Preview

Bulletin of the State University of Education. Series: Psychology

Advanced search

SOCIAL AND PSYCHOLOGICAL TYPES OF RUSSIAN UNIVERSITIES EDUCATIONAL ENVIRONMENT

Abstract

The paper is devoted to the problems of
educational environment research. Based on theoretical
and methodological analysis of the types of educational
environment, the author concluded that the educational
environment can be represented by three interrelated organizational-
group components: organizationally administrative,
collectively group and culturally traditional. The
article suggests the authors typology of educational environment,
depending on the pronounced organizational and
group components. The main types of educational environment
are «organizational and integrative», «organizationally
traditional», «self-organizing».

About the Author

С. Евенко
Московский государственный областной университет
Russian Federation


References

1. Булгаков А.В., Логинова В.В. Психологические особенности и профессионально-личностное становление иностранных студентов в образо- вательной среде российского вуза: Монография [Текст] / А.В. Булгаков. М., 2009. 412 с.

2. Дерябо С.Д. Формирование ценностной ориента- ции воспитанников образовательных учрежде- ний // Высшее образование в России. 2007. № 3. С. 39-43.

3. Евенко С.Л., Жуков А.М. Диагностика и профи- лактика отклоняющегося поведения военнослу- жащих: Монография / Под ред. А.Г. Караяни. М., 2009. 245 с.

4. Ильченко О.А. Стандартизация новых образо- вательных технологий // Высшее образование в России, 2006. № 4. С. 42-47.

5. Корчак Я. Как любить ребенка. М., 2003. 70 с.

6. Соколова О.И. Управление развитием инфор- мационной инфраструктуры вуза как ресурса научно-педагогической деятельности: Моногра- фия. Волгоград, 2006. 382 с.

7. Тарасов С.В. Образовательная среда современной школы: проблемы и подходы к изучению [Текст] // Культурно-исторические основания создания и развития образовательной среды. СПб., 2002. С. 15-26.

8. Ясвин В.А. Образовательная среда: от моделирова- ния к проектированию. 2-е изд. М., 2001. 368 с.


Review

Views: 33


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 2949-5113 (Print)
ISSN 2949-5105 (Online)