THE RESEARCH OF GENERAL SELF-ESTEEM AMONG MENTALLY RETARDED TEENAGERS
Abstract
challenged teenagers self-esteem in comparison with
their normal intellect peers. The article analyses the general
self-esteem of mentally challenged teenagers and
substantiates the urgency and practical importance of the
problem. There is also a description of methods of psychological-
pedagogical research of general self-esteem
that enlarges the tools of Russian oligophrenopedagogy
and psychology. The ways of application of the received
results are outlined in practical oligophrenopedagogy and
psychology.
References
1. Певзнер М.С. Дети-олигофрены. М., 1959. 486 с.
2. Практические задания по возрастной психоло- гии. М., 1989. 184 с.
3. Райгородский Д.Я. Практическая психодиагнос- тика. Методики и тесты. Учеб. пособие. Самара, 2001. 672 с.
4. Реан А.А. Психология изучения личности. СПб., 1999. 279 с.
5. Рубинштейн С.Я. Психология умственно отста- лого школьника. М., 1986. 190 с.
6. Чубаров П.А. Развитие самооценки у умствен- но отсталых школьников: Дисс. кан. психол. наук. Л., 1987. 174 с.