Preview

Bulletin of the State University of Education. Series: Psychology

Advanced search

PERSONAL FACTORS IN THE VICTIM BEHAVIOUR OF ADOLESCENTSWITH INTELLECTUAL DISABILITIES

https://doi.org/10.18384/2310-7235-2020-3-108-118

Abstract

Aim. To identify the personal factors of the victim behaviour of adolescents with intellectual disabilities. Methodology. The authors have analyzed scientific papers and empirical material on the study of the victim behavior of adolescents with intellectual disabilities and their personal characteristics. The article presents the materials of empirical research obtained on a sample of teenagers with intellectual disabilities, studying under the program of institutions of VIII type in the SEI “Tula Regional Education Center” (1, 2 departments) of the Tula city. The respondents aged 14-15 years (N=45) took part in the study. The stating experiment was used as the main method of research. In the course of the study the control group was not formed. Results. As a result of the correlation-regression analysis, a direct strong bond between emotional and behavioral factors was revealed; a direct moderate bond between volitional and behavioral factors, as well as an inverse moderate bond between emotional and volitional factors. Research implications. The personal factors of the victim behaviour of adolescents with intellectual disabilities were defined, which is important for the organization of psychological and pedagogical support to develop safe behaviour skills among such adolescents.

About the Authors

N. A. Stepanova
Tula State Lev Tolstoy Pedagogical University
Russian Federation


T. I. Kulikova
Tula State Lev Tolstoy Pedagogical University
Russian Federation


References

1. Андронникова О. О. Психологические факторы возникновения виктимного поведения подростков: дис. … канд. психол. наук. Новосибирск, 2005. 213 с.

2. Басин М. А., Фатеева К. Н., Хаидов С. К. Формирование эгоцентризма у подростков с задержкой психического развития // Вестник Московского государственного областного университета. Серия: Психологические науки. 2019. № 2. С. 65-73.

3. Болдырева Т. А. Стиль межличностных отношений как детерминирующий фактор социально-психологической адаптации подростков с легкой степенью умственной отсталости и с нормативным развитием в условиях совместного обучения в общеобразовательной школе [Электронный ресурс] // Клиническая и специальная психология. 2019. Т. 8. № 1. URL: https://psyjournals.ru/psyclin/2019/n1/Boldyreva.shtml (дата обращения: 18.04.2020). DOI: 10.17759 /psyclin.2019080103.

4. Быстров А. Е. Психологические факторы возникновения виктимного поведения у подростков с ограниченными интеллектуальными возможностями // Специальное образование. 2014. № 3. С. 139-149.

5. Быховец Ю. В., Падун М. А. Личностная тревожность и регуляция эмоций в контексте изучения посттравматического стресса [Электронный ресурс] // Клиническая и специальная психология. 2019. Т. 8. № 1. URL: https://psyjournals.ru/psyclin/2019/n1/Bykhovets_Padun.shtml (дата обращения: 18.04.2020). DOI: 10.17759/cpse.2019080105.

6. Данилкина М. Ю., Литвиненко И. В. К вопросу о психологическом и неврологическом статусе лиц с задержкой психического развития // Вестник Ленинградского государственного университета им. А. С. Пушкина. 2013. № 4 (1). С. 133-137.

7. Инденбаум Е. Л. Характеристики коммуникативной компетентности подростков с разными формами интеллектуальной недостаточности в условиях инклюзивного и специального образования // Психологическая наука и образование. 2014. № 1. C. 42-49.

8. Киселева Т. Г. Интеллектуальная недостаточность как причина социальных девиаций подростков // Известия Иркутского государственного университета. Серия: Психология. 2019. Т. 28. С. 35-42.

9. Кисляков П. А., Шмелева Е. А. Методика диагностики социально-психологической безопасности подростков с нарушением интеллекта // Современные наукоемкие технологии. 2016. № 11. С. 110-114.

10. Лебединская К. С. Клинико-психологический анализ нарушений поведения у подростков [Электронный ресурс] // Альманах института коррекционной педагогики. 2005. № 9. URL: https://alldef.ru/ru/articles/almanah-9/kliniko-psihologicheskij-analiz-narushenij-povedenija-90 (дата обращения: 18.04.2020).

11. Макаров А. С., Бобченко Т. Г. Психологические особенности виктимной личности // Студенческий электронный научный журнал. 2019. № 13(57). URL: https://sibac.info/journal/student/57/136196 (дата обращения: 08.04.2020).

12. Матанцева Т. Н. Факторы виктимного поведения подростков как социальная проблема психологической науки // Концепт : научно-методический электронный журнал. 2016. Т. 8. URL: http://e-koncept.ru/2016/56124.htm (дата обращения: 18.04.2020).

13. Сидоров К. Р. Тревожность как психологический феномен // Вестник Удмуртского университета. Философия, социология, психология, педагогика. 2013. Вып. 2. С. 42-52.

14. Социально-психологическая безопасность подростков с интеллектуальными нарушениями в образовательных организациях различных типов / П. А. Кисляков [и др.] // Современные исследования социальных проблем. 2017. Т. 8. № 8. С. 85-98.

15. Степанова Н. А. Виктимное поведение как угроза психологической безопасности подростков с интеллектуальной недостаточностью // Психолого-педагогическая коррекция нарушений интеллектуального развития у детей в современном образовании: материалы Второй Всероссийской научно-практической конференции, Москва, 5-6 марта 2013 г. М., 2013. С. 64-66.

16. Степанова Н. А. Психологическая безопасность личности подростка с интеллектуальной недостаточностью // Социально-гуманитарные знания. 2014. № 3. С. 179-185.

17. Худик В. А., Шигашов Д. Ю. Детерминирующие факторы виктимного поведения у детей и их клинико-психологические последствия // Вестник Ленинградского государственного университета им. А. С. Пушкина. 2013. Т. 5. № 1. С. 31-40.

18. Шипицына Л. М. Обучение общению умственно отсталого ребёнка. СПб., 2010. 279 с.

19. Chiu S. Causes of Victims of Campus Bullying Behaviors and Study on Solutions // Open Journal of Social Sciences. 2013. No. 1. P. 13-22. DOI: 10.4236/jss.2013.12003.

20. Evans D. Perceptions of the Victimization of Individuals with Intellectual Disabilities // Advances in Applied Sociology. 2013. No. 3. P. 114-123. DOI: 10.4236/aasoci.2013.32015.

21. Green А. Н. Child abuse // Child Psychiatry and the Law / D. N. Schetky, Е. Р. Benedek (Eds.). Brunner / Mazel, Publishers. N. Y. 1980. P. 71-88.

22. Kislyakov P., Silaeva O., Feofanov V. Psychological indices of social safety of children with disabilities [Электронный ресурс] // International Conference «Responsible Research and Innovation». National Research Tomsk Polytechnic University. 2017. URL: https://www.futureacademy.org.uk/files/images/upload/icRRIF2016052.pdf (дата обращения: 08.04.2020). DOI: 10.15405/epsbs.2017.07.02.52.

23. Kislyakov P. A. Risk factors related to antisocial behavior in teenagers with intellectual disabilities // Psychology in Russia: State of the Art. 2017. No. 10(2). P. 215-227. DOI: 10.11621/pir.2017.0215

24. Zinchenko Yu. P. Security psychology as social systemic phenomenon // Psychology in Russia: State of the Art. 2011. No. 4. P. 307-315. DOI: 10.11621/pir.2011.0019


Review

Views: 157


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 2949-5113 (Print)
ISSN 2949-5105 (Online)