ON TEST NORM ALTERATIONS IN THE COURSE OF TIME IN ASSOCIATIONS METHOD OF COGNITIVE PROCESSES DIAGNOSTIC OF SCHOOLCHILDREN
Abstract
processes of schoolchildren was developed by A. Tsvetkov
in 2005 and test norms were obtained that year too. In 2009
retesting was processed by this paper authors in 10-year old
scholars to get alterations in test norms. Quantitative and
qualitative changes in the structure of childrens associative
reactions profile were revealed. Alterations in the public
health and educational programmes were used to interpret
the results.
About the Authors
Анна ЦветковRussian Federation
Екатерина Туполева
Russian Federation
Алексей Сергиенко
Russian Federation
Анна Савичева
Russian Federation
References
1. Крис Антон О. Свободные ассоциации: метод и процесс. - М.: Когито-Центр, 2007. - 159 с.
2. Морозова Е.А., Морозов Д.В. Неврологические нарушения у подростков как следствие перинатальной патологии ЦНС // Русский медицинский журнал. Том 16. - № 3. - 2008.
3. Попова Т.В. Ассоциативный эксперимент в психологии. - М.: Флинта: МПСИ, 2006. - 72 с.
4. Попович Р.С. Перинатальные поражения центральной нервной системы: факторы риска, клиника, диагностика и динамика восстановительного периода (на примере Республики Саха (Якутия)): автореферат дисс. … канд. мед. наук. - М., 2007.
5. Салмина Н.Г. Знак и символ в обучении. - М.: МГУ, 1988.
6. Цветков А.В. Роль символа в развитии произвольной регуляции поведения личности в школьном возрасте: автореф. дисс. … канд. псих. наук. - М., 2006.
7. Цветкова Л.С. Мозг и интеллект: нарушение и восстановление интеллектуальной деятельности. - М.: Просвещение, 1995.
8. Цветкова Л.С. Методика нейропсихологической диагностики детей. Изд. 4-е, исправленное и дополненное. - М., Педагогическое общество России, 2002.
9. Шехтер М.С., Потапова А.Я. // Вопросы психологии. - 2004. - № 5. - C. 121-127.