Preview

Bulletin of the State University of Education. Series: Psychology

Advanced search

TYPES AND LEVELS OF UNDERSTANDING OF SITUATIONS OF INTERACTION AND DIALOGUE BY MODERN TEENAGERS

Abstract

In modern conditions the problem of social and
intellectual development of teenagers is especially actual in
connection with the increase of the role of processes of information
and computerization in the structure of teenagers
leisure. There is an orientation on activity kinds (computer
game activity, the Internet) in which, owing to their specificity,
a real interaction and dialogue as leading type of activity of
the given age are reduced or transformed to other forms that
leads to formation of special types of understanding of social
situations. Results of empirical research of features of understanding
modern teenagers of social situations have shown
that the level of understanding of situations of interaction and
dialogue is connected with the features of a modern social
situation of the development, an inclusiveness of teenagers
in the sphere of social relations, the system of interests and
hobbies

About the Authors

Елена Сорокоумова
Московский государственный гуманитарный университет им. М.А. Шолохова
Russian Federation


Виктория Кучерявенко
Приднестровский государственный университет им. Т.Г. Шевченко (г. Тирасполь, Молдова)
Russian Federation


References

1. Андреева И.Н. Понятие и структура эмоционального интеллекта // Социально-психологические проблемы ментальности: VI Международная научно-практическая конференция. - Смоленск: СГПУ, 2004. - Ч.1. - С. 22-26.

2. Бобнева М.И. Социальные нормы и регуляция поведения. - М.: Наука, 1978. - 311 с.

3. Гурова Л.Л. Процессы понимания в развитии мышления // Вопросы психологии. - 1986. - № 2.- С. 126-138.

4. Доблаев Л.П. Смысловая структура текста и проблемы его понимания. - М., 1982. - 176 с.

5. Знаков В.В. Понимание в познании и общении. - Самара, 2000.- 196 с.

6. Костюк Г.С. О психологии понимания // Научные записки института психологии УССР. - Т. 2. - Киев, 1950. - С. 7-57.

7. Люсин Д.В. Новая методика для измерения эмоционального интеллекта: опросник ЭмИн // Психологическая диагностика. - 2006. - № 4. - С. 3-22.

8. Манойлова М.А. Акмеологическое развитие эмоционального интеллекта учителей и студентов педагогических учебных заведений: Дисс. …канд. психол. наук / М.А. Манойлова. - СПб., 2004. -265 c.

9. Михайлова (Алешина) Е.С. Методика исследования социального интеллекта. Адаптация тестаДж. Гилфорда и М. Салливена - Руководство по использованию. - СПб.: ГП «Иматон», 1996. - 34 с.

10. Ушаков Д.В. Социальный интеллект как вид интеллекта // Социальный интеллект: Теория, измерение, исследования / Под ред. Д.В. Люсина,Д.В. Ушакова. - М.: Институт психологии РАН, 2004. - C. 17-24.


Review

Views: 63


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 2949-5113 (Print)
ISSN 2949-5105 (Online)