Preview

Bulletin of the State University of Education. Series: Psychology

Advanced search

SOCIAL AND PSYCHOLOGICAL ENVIRONMENT OF MODERN SCHOOL CLASS IN THE EDUCATIONAL SPACE OF DIGITAL SOCIETY

https://doi.org/10.18384/2310-7235-2020-3-96-107

Abstract

Aim. To study the social and psychological environment of the school class under conditions of high educational requirements. Methodology. In conducting the research, the sociometric test, the composition «My school» and the method of diagnosing emotional attitude to learning, the method of determining self-esteem and the level of claims were used. Results. The study showed that the way in which educational activities are organized can be a significant regulator of interpersonal relations among schoolchildren, even in the absence of targeted educational efforts to form a community. The conclusions that the sociometric structure of a modern school class is conditioned by the content of the teaching and educational process and reflects the priorities of pedagogical intervention in specific educational settings are formulated. Research implications. The study obtained new data on the peculiarities of interpersonal relations among schoolchildren in the educational space of modern digital society.

About the Authors

A. D. Andreeva
Psychological Institute of the Russian Academy of Education
Russian Federation


A. G. Lisichkina
Psychological Institute of the Russian Academy of Education
Russian Federation


References

1. Андреева А. Д., Данилова Е. Е., Дубровина И. В. Современная образовательная среда ребёнка: семья и школа. М., 2019. 264 с.

2. Деркач А. А., Цымбаленко С. Б. Детство и Взрослый мир в структуре и системном определении Общества // Мир психологии. 2015. № 1. С. 12-28.

3. Долганов Д. Н. Взаимосвязь межличностных отношений с учебной и внеучебной деятельностью // Научное обозрение: гуманитарные исследования. 2017. № 6. С. 48-53.

4. Залкид А. Б. Основные вопросы педологии. М., 1930. 264 с.

5. Коломинский Я. Л. Психология детского коллектива. Система личных взаимоотношений. Минск, 1984. 239 с.

6. Конникова Т. Е. Отношения между детьми в школьном коллективе // Социальная психология личности. Л., 1974. С. 32-43.

7. Котина Н. Н. Социальное развитие младшего подростка в совместно-распределённой учебной деятельности // Казанский педагогический журнал. 2016. № 43. С. 171-176.

8. Макаренко А. С. Сочинения. Т. 1. М., 1957. 753 с.

9. Марцинковская Т. Д. Проблема социализации в историко-генетической парадигме. М., 2015. 247 с.

10. Моложавый С. С. Программа изучения поведения ребёнка или детского коллектива. М., 1924. 31 с.

11. Новикова Л. И. Детский коллектив и подросток. М., 1979. 32 с.

12. Прихожан А. М. Диагностика личностного развития детей подросткового возраста. М., 2007. 56 c.

13. Шнирман А. Л. Принципы и методы изучения личности школьника / сост. А. Г. Ковалев. Т. 232. Л., 1962. 290 с.

14. Cillessen A. H. N., Bukowski W. M. Sociometric perspectives // Handbook of Peer Interactions, Relationships, and Groups. New York, 2019. 748 p.

15. García Bacete, Francisco J. and Cillessen, Antonius H. N. An Adjusted Probability Method for the Identification of Sociometric Status in Classrooms // Front. Psychol. 2017. Vol. 8. P. 1-12. DOI: 10.3389/fpsyg.2017.01836


Review

Views: 189


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 2949-5113 (Print)
ISSN 2949-5105 (Online)