THE MAIN DIRECTIONS OF SOCIAL AND PSYCHOLOGICAL ASSISTANCE TO THE FAMILIES RAISING CHILDREN WITH DEBILITATING DISORDERS DURING ADULTHOOD
Abstract
of work with the family bringing up a disabled child are suggested.
An attempt to create an effective mechanism of social
and psychological assistance, which is a part of a complex
task - to help disabled children and to the members of their
families - is taken. Such forms of work as psychological
consultation of the family, the work of parents groups, psychological
help of educational character, and also additional
forms of work with the family (common parents meetings and
individual conversations, the attraction of the members of the
family to the organization of the holidays, performances and
other forms of leisure activities, the rest in the childrens integrated
camp, the work on creating a web-site) are considered
in the paper.
About the Author
Елена БабичRussian Federation
References
1. Голубева М.С. Концептуальные основы изучения ресурсов семейного совладания // Управление системой социальных ценностей личности и общества в мире изменений (краткосрочные и долговременные горизонты): Материалы Международного психологического конгресса. Кострома, 23-24 октября 2003 г., т. 1 / отв. ред.: А.Л. Журавлев, Н.П. Фетискин. М.: Кострома, КГУим. Н.А. Некрасова, 2003. С. 117-118.
2. Кочюнас Р. Психологическое консультирование. Групповая психотерапия. М.: Академический проект, 2003. 463 с.
3. Крюкова Т.Л. Психология совладающего поведения: Монография. Кострома: Студия оперативной полиграфии «Авантитул», 2004. 389 с.
4. Малафеев Н.Н. Специальное образование в России и за рубежом. В 2 ч. М., 1996. 290 с.
5. Мамайчук И.И. Помощь психолога детям с аутизмом. СПб., 2007. 288 с.
6. Мастюкова Е.М., Московкина А.Г. Воспитание в семье ребенка с детским церебральным параличом // Психология семьи и больной ребенок. / Под ред. И.В. Добрякова, О.В. Защиринской. СПб., 2007. С. 249-258.
7. Овчарова Р.В. Психологическое сопровождение родительства. М.: Изд-во Института психотерапии, 2003.
8. Олифирович Н.И. Семейные кризисы: феноменология, диагностика, психологическая помощь/Н.И. Олифирович, Т.А. Зинкевич-Куземкина,Т.Ф. Велента. М.; Обнинск: ИГ-СОЦИН, 2005.
9. Психология семьи: жизненные трудности и совладание с ними/Под ред. Т.Л. Крюковой, М.В. Сапоровской, Е.В. Куфтяк. СПб., 2005. 453 с.
10. Ткачева В.В. Работа психолога с матерями, воспитывающими детей с тяжелыми двигательными нарушениями // Дефектология. 2005. № 1. С. 25-34.
11. Фетискин Е.П. Психотехнологии стрессосовладающего поведения. М. Кострома, 2007.
12. Шипицына Л.М. «Необучаемый» ребенок в семье и обществе. Социализация детей с нарушением интеллекта. СПб.: Дидактика Плюс, 2002.
13. Эйдемиллер Э.Г., Добряков К.В., НикольскаяК.М. Семейный диагноз и семейная психотерапия // Учебное пособие для врачей и психологов. СПб.: Речь, 2003. 342 с.
14. Authoritative parenting and parental stress in parents of pre-school and older children with developmental disabilities // Child Care Health Dev, 2006. 32(2). P. 177-84.
15. De Ruiter K.P., Dekker M.C., Verhulst F.C., KootH.M. Developmental course of psychopathology in youths with and without intellectual disabilities // Journal of Child Psychology Psychiatry. 2007. 48(5). P. 498-507.
16. Dempsey I., Keen D., Pennell D., O'Reilly J., NeilandsJ. Parent stress, parenting competence and family-centered support to young children with an intellectual or developmental disability // Res Dev Disabil. 2009. 30(3). P. 558-66.
17. Электронный источник [режим доступа]: www. osoboedetstvo.ru