Preview

Bulletin of the State University of Education. Series: Psychology

Advanced search

THE MODEL OF "NATURAL" AND "FREE" EDUCATION BY J-JACQUES ROUSSEAU

Abstract

The article systematically reveals
the concept of natural and free education
by J-J. Rousseau, its aims, purposes, the
main ideas, directions, principles and methods.
The basic principles of Rousseaus pedagogical
concept are humanism, isolation, naturalness
(openness), evolutionism (consistency and
gradualness), usefulness and availability. The
main condition of childs correct development
is independent self-acquisition of personal experience
through observation and activity,
analysis, synthesis and exercises. The first and
natural subject of childs socialization and education
is his (her) family.

About the Author

Татьяна Савченко
Северо-восточный государственный университет (г. Магадан)
Russian Federation


References

1. Беляев В.И. Избранное (работы разных лет): Сборник научных трудов. - М., 2010.

2. Булгаков А.В., Логинова В.В. Психологические особенности и профессионально-личност- ное становление иностранных студентов в образовательной среде российского вуза. - М.,

3.

4. Джуринский А.Н. История педагогики: Уч. пос. для ст. педвузов. - М.: Владос, 1999. 4. Дистервег. Избранные педагогические сочине- ния. - М., 1956.

5. История образования и педагогической мыс- ли за рубежом и в России: Уч. пос. для студ. педвузов/ И.Н. Андреева, Т.С. Буторина, З.И. Васильева/ Под ред. З.И. Васильевой. 3-е изд. - М.: Академия, 2006

6. .

7. История педагогики и образования: Уч. пос./ Под ред. А.И. Пискунова. - 2-е изд. - М.: ТЦ Сфера, 2001.

8. История социальной педаг

9. огики: Уч. пос. для студ. вузов социального профиля. В

10. -х ч./ Подред. В.И. Беляева. - М.: Изд. Р

11. ГСУ, 2006.

12. Коменский Я.А. Избранные педагогические произведения/ Под ред. А.И. Пискунова. В 2-х т. - М.: Педагогика, 19

13.

14. Коменский Я.А., Локк Д., Руссо Ж.-Ж., Пес- талоцци И.Г. Педагогическое наследие/ Сост.

15. В.М.Кларин, А.Н. Дж


Review

Views: 64


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 2949-5113 (Print)
ISSN 2949-5105 (Online)