THE MODEL OF "NATURAL" AND "FREE" EDUCATION BY J-JACQUES ROUSSEAU
Abstract
the concept of natural and free education
by J-J. Rousseau, its aims, purposes, the
main ideas, directions, principles and methods.
The basic principles of Rousseaus pedagogical
concept are humanism, isolation, naturalness
(openness), evolutionism (consistency and
gradualness), usefulness and availability. The
main condition of childs correct development
is independent self-acquisition of personal experience
through observation and activity,
analysis, synthesis and exercises. The first and
natural subject of childs socialization and education
is his (her) family.
Keywords
About the Author
Татьяна СавченкоRussian Federation
References
1. Беляев В.И. Избранное (работы разных лет): Сборник научных трудов. - М., 2010.
2. Булгаков А.В., Логинова В.В. Психологические особенности и профессионально-личност- ное становление иностранных студентов в образовательной среде российского вуза. - М.,
3.
4. Джуринский А.Н. История педагогики: Уч. пос. для ст. педвузов. - М.: Владос, 1999. 4. Дистервег. Избранные педагогические сочине- ния. - М., 1956.
5. История образования и педагогической мыс- ли за рубежом и в России: Уч. пос. для студ. педвузов/ И.Н. Андреева, Т.С. Буторина, З.И. Васильева/ Под ред. З.И. Васильевой. 3-е изд. - М.: Академия, 2006
6. .
7. История педагогики и образования: Уч. пос./ Под ред. А.И. Пискунова. - 2-е изд. - М.: ТЦ Сфера, 2001.
8. История социальной педаг
9. огики: Уч. пос. для студ. вузов социального профиля. В
10. -х ч./ Подред. В.И. Беляева. - М.: Изд. Р
11. ГСУ, 2006.
12. Коменский Я.А. Избранные педагогические произведения/ Под ред. А.И. Пискунова. В 2-х т. - М.: Педагогика, 19
13.
14. Коменский Я.А., Локк Д., Руссо Ж.-Ж., Пес- талоцци И.Г. Педагогическое наследие/ Сост.
15. В.М.Кларин, А.Н. Дж