Preview

Bulletin of the State University of Education. Series: Psychology

Advanced search

SOCIO-PSYCHOLOGICAL ASPECTS OF THE FORMATION OF EMOTIONAL BURNOUT IN TEACHERS AND EDUCATORS OF PRESCHOOL EDUCATIONAL INSTITUTIONS

Abstract

The given article deals with the
results of a comparative study of the level of
professional burnout of teachers and educators
of preschool educational institutions occupying
high status, medium status and low status positions
in the informal structure of the teaching
staff. It is shown that the dynamics and the
level of burnout are directly related with the
status-role position of the employee in informal
intragroup structure of the teaching staff. In
particular, the level of burnout of a kindergarten
teacher, is higher if his status position in
the intragroup informal structure of the teaching
staff is characterized as low or as a high status.

About the Author

Кристина Дубиницкая
Московский городской психолого-педагогический университет
Russian Federation


References

1. Акиндинова И.А. Методы психологической помощи работе с последствиями синдрома эмо- ционального выгорания специалистов помога- ющих профессий // Психологический журнал. 2001. Том 17, № 4. С. 56-72.

2. Бойко В.В. Энергия эмоций в общении: взгляд на себя и на других. М.: Информац.-изд. дом Филин, 1996.

3. Бусовикова О.П., Мартынова Т.Н. Исследова- ние формирования синдрома эмоционального выгорания в профессиональной деятельности социальных работников // Вестник психосо- циальной и коррекционно-реабилитационной работы. 2002. № 10. С. 8-10.

4. Орел В.Е. Феномен «выгорания» в зарубеж- ной психологии: эмпирические исследования и перспективы // Психологический журнал.- 2001. Т. 22, № 1. с. 90-101.

5. Ронгинская Т.И. Синдром выгорания в соци- альных профессиях // Психологический жур- нал. 2002. Т. 23, №3. с. 85-95.

6. Селье Г. Некоторые аспекты учения о стрессе // Общая психология: сборник текстов. М.: На- ука, 1998. С. 150-153.

7. Селье Г. Стресс без дистресса. М.: «Прогресс», 1982. 280 с.

8. Скугаревская М.М. Синдром эмоционального выгорания: личностные особенности у работ- ников сферы психического здоровья // Вестник БГМУ. 2003. № 2. с. 56.-

9. Форманюк Т.В. Синдром «эмоционального сгорания» как показатель профессиональной дезадаптации учителя // Вопросы психологии. 1994. № 60. с. 54-67.


Review

Views: 61


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 2949-5113 (Print)
ISSN 2949-5105 (Online)