Preview

Bulletin of the State University of Education. Series: Psychology

Advanced search

The essence and components of the cognitive-communicative approach to the teaching of a foreign language

Abstract

The cognitive-communicative
approach owes its formation and development
to the generalizing humanistic approach to the
teaching of foreign languages. The main point of
humanistic approach is the complex orientation
towards the personality of a student. The
humanistic direction in psychology, linguistics
and didactics led to the appearance of the
communicative and cognitive approaches. When
we use the cognitive- communicative approach
to the teaching of a foreign language a student
becomes an active participant of a foreign
language teaching process. The cognitive aspect
must be included into communicative one and it
must be submitted to it

About the Author

Татьяна Юсупова
Московский государственный областной гуманитарный институт
Russian Federation


References

1. Андриевская-Левенстерн Л.С. Методика преподавания французского языка в средней школе. М., 1983.

2. Бим И.Л. Модернизация структуры и содержания школьного языкового образования (ИЯ)// Иностранные языки в школе. 2005. №8.

3. Бондаревская Е.В. Личностно-ориентированный подход как технология модернизации образования// Методист. 2000. № 2.

4. Гальскова Н.Д. Современная методика обучения иностранным языкам. М.: АРКТИ, 2003.

5. Зимняя И.А. Педагогическая психология. М.: Логос, 1999.

6. Миролюбов А.А. Сознательно-сопоставительный метод обучения иностранным языкам. М.: МКО-МИПКРО, 1998.

7. Реан А.А. Психология и педагогика: Учебное пособие для вузов. Спб.: Питер, 2002.


Review

Views: 98


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 2949-5113 (Print)
ISSN 2949-5105 (Online)