Preview

Bulletin of the State University of Education. Series: Psychology

Advanced search

Socio-psychological aspects of the formation of emotional burnout in teachers and educators of preschool educational institutions

Abstract

As part of this article presents
the results of a comparative study of the level of
professional burnout of teachers and educators
of preschool educational institutions occupying
high status, medium status and low status positions
in the informal structure of the teaching
staff. The dynamics and the level of burnout is
directly related with the status-role position the
employee in an informal intra group structure
of the teaching staff. In particular, the level
of burnout kindergarten teacher, is higher if
his status position in the intra group informal
structure of the teaching staff can be characterized
as low status or as a high status

About the Author

К. Дубиницкая

Russian Federation


References

1. Акиндинова И.А. Методы психологической помощи работе с последствиями синдрома эмоционального выгорания специалистов помогающих профессий // Психологический журнал. 2001. Том 17. № 4. с. 56-72.

2. Бойко В.В. Энергия эмоций в общении: взгляд на себя и на других. М.: Информац.-изд. дом Филин, 1996.

3. Бусовикова О.П., Мартынова Т.Н. Исследование формирования синдрома эмоционального выгорания в профессиональной деятельности социальных работников // Вестник психосоциальной и коррекционно-реабилитационной работы. 2002. № 10. с. 8-10.

4. Орел В.Е. Феномен «выгорания» в зарубежной психологии: эмпирические исследования и перспективы // Психологический журнал.- 2001. Т. 22. № 1. с. 90-101.

5. Ронгинская Т.И. Синдром выгорания в социальных профессиях // Психологический журнал. 2002. Т. 23. №3. с. 85-95.

6. Селье Г. Некоторые аспекты учения о стрессе // Общая психология: сборник текстов. М.: Наука, 1998. С. 150-153.

7. Селье Г. Стресс без дистресса. М.: «Прогресс», 1982. 280 с.

8. Скугаревская М.М. Синдром эмоционального выгорания: личностные особенности у работников сферы психического здоровья // Вестник БГМУ. 2003. № 2. с. 56.

9. Форманюк Т.В. Синдром «эмоционального сгорания» как показатель профессиональной дезадаптации учителя // Вопросы психологии. 1994. № 60. с. 54-67.


Review

Views: 42


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 2949-5113 (Print)
ISSN 2949-5105 (Online)