Preview

Bulletin of the State University of Education. Series: Psychology

Advanced search

Mass media: intentional space and verbal manipulation methods

Abstract

Three types of Mass Media
discourses are analyzed in this article: election
debates, TV-discussions and talk-shows.
Similarities and differences between discourses
intentional spaces and verbal manipulation
methods were revealed. Data Mining methods
(WizWhy) were used to find connections
between intentions and verbal manipulation
methods.

About the Author

Арина Григорьева
Государственный университет гуманитарных наук (ГУГН)
Russian Federation


References

1. Баранов А.Н., Паршин П.Б. Языковые механизмы вариантной интерпретации действительности как средство воздействия на сознание // Роль языка в средствах массовой коммуникации. М., 1986.

2. Караулов А.В. Вокруг Кремля. М.: Слово, 1993.

3. Киселева Л.А. Вопросы теории речевого воздействия. Ленинград: Издательство ленинградского университета, 1978.

4. Китайгородская М.В., Розанова Н.Н. Современная политическая коммуникация. /Современный русский язык: социальная и функциональная дифференциация. М., 2003.

5. Новое в зарубежной лингвистике: Теория речевых актов. М.: Прогресс, 1986. Вып. XVII.

6. Общение и познание. /Под ред. В.А. Барабанщикова, Е.С. Самойленко. М., 2007.

7. Павлова Н.Д. Новые направления исследований в психологии речи и психолингвистике // Психологический журнал. 2007. №2.

8. Павлова Н.Д. Современный диалог-анализ// Иностранная психология. 1996. №6.

9. Паршин П.Б. Речевое воздействие: основные сферы и разновидности // Рекламный текст. Семиотика и лингвистика. М., 2000.

10. Проблемы психологии дискурса. /Отв. Ред.Н.Д. Павлова, И.А. Зачесова. М.: Институт психологии РАН, 2005.

11. Речевое воздействие в сфере массовой коммуникации / Под ред. Ф.М. Березина, Е.Ф. Тарасова. М.: «Наука», 1990.

12. Слово в действии. Интент-анализ политического дискурса /Под ред. Ушаковой Т.Н., Павловой Н.Д. Санкт-Петербург: Алетейя, 2000.

13. Сорокин Ю.А., Базылева В.Н. (отв. ред.) Политический дискурс в России /3. Материалы раб. совещ. М., 1999.

14. Сорокин Ю.А., Тарасов Е.Ф., Шахнарович А.М. Теоретические и прикладные проблемы речевого общения. Москва: Наука, 1979.

15. Степанов В.Н. Речевое воздействие в рекламе. Учебно-практическое пособие. Ярославль: Международный университет бизнеса и новых технологий. 2004.

16. Ушакова Т.Н., Латынов В.В., Павлова А.А., Павлова Н.Д. Ведение политических дискуссий: Психологический анализ конфликтных выступлений. Москва, 1995.

17. Ушакова Т.Н., Цепцов В.А., Алексеев К.И. Интент-анализ политических текстов// Психологический журнал. Том 19. №4. 1998.

18. Шейгал Е.Н. Семиотика политического дискурса. М., 2004.

19. Dijk T.A. van. Political Discourse and Racism: Describing Others in Western Parliaments // The Language and Politics of Exclusion: Others in discourse. Thousand, 1994.

20. Edwards D., Potter J. Discursive psychology. London/ Newbury Park/ New Delhi, 1992.

21. Goodin R.E., Manipulatory politics. Yale U. Pr.N. Haven; L., 1980.

22. Riker W.H. The art of Political Manipulation. Yale U. Pr. New Haven, L., 1986.


Review

Views: 55


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 2949-5113 (Print)
ISSN 2949-5105 (Online)