Preview

Bulletin of the State University of Education. Series: Psychology

Advanced search

EVALUATION COMPONENT OF I-CONCEPT OF CHILDREN WITH ATTENTION DEFICIT AND HYPERACTIVITY SYNDROME

https://doi.org/10.18384/2310-7235-2020-2-125-135

Abstract

Purpose. The purpose of this article is to study the features of the evaluation component of the I-concept of children with attention deficit and hyperactivity syndrome (hereinafter referred to as ADHD). Methodology and approach. The article provides an analysis of researchers’ views on the peculiarities of formation and development of the evaluation component of the I-concept of personality, as well as an analysis of the views on the nature of ADHD as a behavioural disorder. Besides, an experiment aimed at identifying features of self-esteem and self-loss in children with ADHD is scrutinized. The main methods of research are: observation, comparison, interpretation of results and statistical analysis. Results. The empirical study revealed the specificity of the evaluation component of the I-concept of children with ADHD, which is expressed in inadequate low self-esteem in children with ADHD and low reflexivity. Theoretical and practical implications. The results of the study can be used in the development of a corrective program aimed at forming adequate self- esteem in children with ADHD, also in the professional activity of a practical psychologist who working with children with ADHD.

About the Author

E. Yu. Kolchik
Crimean Engineering and Pedagogical University
Russian Federation


References

1. Арендачук И. В. Самоотношение в структуре самосознания подростков и юношей: динамика развития // Известия Саратовского университета. Новая серия. Серия: Философия. Психология. Педагогика. 2017. № 4. С. 434-438.

2. Баркли Р. А. Дети с вызывающим поведением. М., 2011. 272 с.

3. Бернс Р. Что такое Я-концепция // Психология самосознания: хрестоматия / под ред. Д. Я. Райгородского. Самара, 2000. С. 133-219.

4. Божович Л. И. Проблемы формирования личности: избранные психологические труды / под ред. Д. И. Фельдштейна. 3-е изд. М., Воронеж, 2001. 352 с.

5. Блохина Т. С. Соотношение понятий «Я-концепция» и «Образ Я» // Акмеология. 2017. № 3. С. 23-28.

6. Вольф Э., Мэш Д. Детская патопсихология. Нарушения психики ребенка. СПб., 2003. 384 с.

7. Гасанова П. Г., Мугадова С. Г. Я-концепция как фактор профессиональной успешности личности // Известия Дагестанского педагогического университета. Психолого-педагогические науки. 2015. № 4. С. 6-10.

8. Выготский Л. С. Сознание как проблема психологии поведения // Выготский Л. С. Собрание сочинений. Т. 1. М., 2005. С. 78-98.

9. Глушкова В. П. Внешние и внутренние детерминанты процесса социализации подростков с проявлениями синдрома дефицита внимания и гиперактивностью: автореф. дис. … канд. психол. наук. Курск, 2010. 28 с.

10. Джеймс У. Личность // Психология самосознания: хрестоматия / под ред. Д. Я. Райгородского. Самара, 2000. С. 7-29.

11. Кон И. С. Проблема «Я» в психологии // Психология самосознания: хрестоматия / под ред. Д. Я. Райгородского. Самара, 2000. С. 97-122.

12. Маменко М. Е. Синдром дефицита внимания и гиперактивности у детей: современные взгляды на этиологию, патогенез, подходы к коррекции // Клинические лекции. 2015. № 5 (65). С. 7-13.

13. Монина Г. Б., Лютова-Робертс Е. К., Чутко Л. С. Гиперактивные дети: психолого-педагогическая помощь. СПб., 2007. 181 с.

14. Науменко Н. А. К вопросу об особенностях самооценки детей с синдромом дефицита внимания и гиперактивностью // The Unity of science: international scientific periodical journal. 2015. № 3. С. 115-121.

15. Рушина М. А., Орлова А. В. Особенности самооценки и самоотношения в юношеском возрасте // Вестник Российского университета дружбы народов. Серия: Психология и педагогика. 2015. № 2. С. 35-40.

16. Суворинова Н. Ю. Синдром дефицита внимания с гиперактивностью у детей и подростков: возможности современной терапии // Педиатрия. Concilium Medicum. 2018. № 3. С. 99-106.

17. Эриксон Э. Детство и общество / пер., науч. ред. А. А. Алексеева. СПб., 1996. 592 с.

18. Winston Ch., Jiang Sh.-F., Paksarian D. Trends in the Prevalence and Incidence of Attention-Deficit / Hyperactivity Disorder Among Adults and Children of Different Racial and Ethnic Groups [Электронный ресурс] // Psychiatry. 2019. № 2 (11). URL: https://jamanetwork.com/journals/jamanetworkopen/fullarticle/2753787 (дата обращения: 25.02.2020).

19. Castagna P. J., Calamia M., Roye S. The effects of childhood inattention and anxiety on executive functioning: inhibition, updating and shifting // ADHD Attention Deficit and Hyperactivity Disorders, 2019. № 11. P. 423-432.

20. Stickley A., Koposov R., Kamio Y., Takahashi H. Attention deficit/hyperactivity disorder and future expectations in Russian adolescents // ADHD Attention Deficit and Hyperactivity Disorders, 2019. № 11. P. 279-287.


Review

Views: 148


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 2949-5113 (Print)
ISSN 2949-5105 (Online)